• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

توسعه پایدار محیط جغرافیایی

  1. صفحه اصلی
  2. امکان سنجی تبدیل خیابان به پیاده راه پایدار (موردپژوهی: مرکز شهر چمستان، مازندران)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

امکان سنجی تبدیل خیابان به پیاده راه پایدار (موردپژوهی: مرکز شهر چمستان، مازندران)

    نویسندگان

    • عامر نیک پور 1
    • صدیقه لطفی 2
    • نسترن کلاشی 3

    1 دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه مازندران، بابلسر

    2 استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مازندران، بابلسر

    3 دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مازندران، بابلسر

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.52547/sdge.4.6.1
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

چکیده مبسوط
پیشینه و هدف: شهرهای امروز به دلیل وابستگی بیش ازحد به حمل و نقل سواره،  با مشکلات بسیاری مواجه هستند. افزایش اتومبیل­ها  در سطح شهر، بافت­های شهری را از هم گسسته  و مشکلات فراوانی از قبیل ازدحام، ترافیک، آلودگی هوا، کاهش ایمنی و امنیت و آسیب­های شهری پدید آورده است. توجه به پیاده­راه­ها موجب افزایش ارتباطات و تعاملات اجتماعی، بهبود کیفیت فضای شهری، رونق مراکز تجاری، کاهش آلودگی­های زیست محیطی، کاهش ترافیک و تصادفات، احترام به هویت عابر پیاده و افزایش ایمنی و امنیت عابر پیاده می­شود، لذا پرداختن به موضوع پیاده­راه­ها و توجه به شاخص­های آن از جمله سرزندگی، انعطاف، ایمنی، دسترسی، پیوستگی و غیره از اهمیت ویژه­ای در توسعه پایدار شهری برخوردار است.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی بوده و هر دو شیوه اسنادی و میدانی به کار رفته است. در روش اسنادی بیشتر از کتب علمی، نشریه های علمی فارسی و لاتین، سایت‌ها و نهادهای مرتبط به منظور بررسی ادبیات موضوعی و گردآوری اطلاعات استفاده شده است. در روش میدانی به منظور مطالعة اجرای این طرح از نظر پیاده­راه در بافت مرکزی شهر، بازدیدهای میدانی از محدوده مطالعه شده و توزیع پرسش نامه انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل ساکنین، شاغلین و عابرین پیاده محدوه خیابان آیت‌الله خامنه‌ای هستند. حجم نمونة جامعة آماری با فرمول کوکران به دست آمده که با توجه به مشخص نبودن جمعیت جامعة آماری، 370 نفر است. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t  و فریدمن استفاده شد تا  قابلیت تبدیل خیابان به پیاده­راه مشخص شود.
یافته‌ها و بحث: به منظور بررسی امکان سنجی تبدیل خیابان به پیاده‌ راه در بافت مرکزی شهر چمستان، از پرسشنامه استفاده شد. سوالات پرسشنامه از مشارکت کنندگان در پژوهش، در بعد اجتماعی- اقتصادی، کالبدی- عملکردی، دسترسی و ترافیک و بعد طراحی و مبلمان شهری است. براساس نتایج، میانگین نمرات پاسخ دهندگان در مورد تاثیر ساماندهی و پیاده­راه کردن خیابان آیت الله خامنه­ای بر افزایش رضایت آنان و همچنین قیمت املاک و اجاره این خیابان نسبت به سایر خیابان­های شهر بالاتر از متوسط است. میانگین نمرات پاسخ دهندگان در مورد هویت تاریخی و فرهنگی خیابان، مناسب بودن ارتباط با خیابان و توان سرویس‌دهی اضطراری به این خیابان در حد متوسط است. میانگین نمرات بدست آمده در مورد سایر گویه‌ها در سطح پایین‌تر از متوسط است. به منظور اولویت­بندی میزان تأثیرگذاری هر یک از عوامل موثر در پیاده‌روی، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که از دیدگاه پاسخ دهندگان، دسترسی و ترافیک، اجتماعی-اقتصادی، کالبدی-عملکردی و طراحی و مبلمان شهری به ترتیب بیشترین تأثیر را در پیاده‌روی دارند.  برای بررسی وضعیت مبلمان شهری از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. براساس نتایج بدست آمده وضعیت مبلمان شهری مسیر خیابان خامنه‌ای در سطح نامطلوبی است. نتایج به دست آمده در بررسی اهداف مراجعه کنندگان به خیابان مورد نظر نشان می­دهد که میانگین نمرات مربوط به وضعیت مراجعه برای گردش و تفریح و قرار ملاقات با دوستان پایین‌تر از متوسط است بر این اساس نتیجه گرفته می‌شود افراد برای موارد فوق کمتر به خیابان مراجعه می­کنند. اما میانگین نمرات مربوط به خرید و قرارگیری در مسیر رفت و آمد بالاتر از متوسط است. همچنین استفاده از خودروی شخصی و مراجعه به صورت پیاده در سطح بالایی قرار دارد. میانگین نمرات مربوط به میزان استفاده از تاکسی و دوچرخه پایین‌تر از سطح متوسط است. میانگین نمرات پاسخ دهندگان در مورد توقف در حاشیه خیابان بالاتر از متوسط و توقف در کوچه‌های اطراف در سطح پایین و میزان استفاده از پارکینگ عمومی نیز در سطح متوسطی است.
نتیجه گیری: نتایج بررسی وضعیت خیابان آیت الله خامنه­ای، در چهار بعد اجتماعی- اقتصادی، کالبدی-عملکردی، دسترسی و ترافیک، طراحی و مبلمان شهری، نشان می­دهد این خیابان از نظر اجتماعی-اقتصادی، کالبدی-عملکردی، دسترسی و ترافیک در وضع متوسطی قرار دارد و تا حدود زیادی مطلوبیت و کیفیت لازم برای پیاده­روی را نشان می دهد. از میان چهار مؤلفه مورد بررسی، مؤلفه اجتماعی و اقتصادی نقطه قوت پیاده­مداری در این خیابان است که هویت تاریخی و فرهنگی و تجاری خیابان را نشان می­دهد و می­تواند گروه­های مختلف سنی را به خود جذب کند. اما میانگین نمرات به دست آمده از مؤلفه طراحی و مبلمان شهری نشان می­دهد مسیر فوق در سطح نامطلوبی قرار دارد، که نقطه ضعف اصلی خیابان برای پیاده راه سازی­ محسوب می­شود. در این زمینه باید اقدامات و برنامه ریزی­های مکمل در نظر گرفت، نظیر: کف سازی خیابان، روشنایی و نورپردازی مناسب، پوشش سبز و درختکاری. ابعاد کالبدی و عملکردی خیابان نیز وضعیت نابسامانی دارد که باید برطرف شود از جمله: نظم و تناسب میان ساختمان­های موجود در خیابان، مطلوبیت رنگ و نمای ساختمان­های این خیابان، تأمین پارکینگ، تقویت حمل و نقل عمومی، فعالیت­های متنوع و... . نتایج نشان می­دهد، قوی­ترین نقش این خیابان «عبوری بودن» آن است که در صورت بسته شدن، حتماً لازم است مسیر جایگزین مناسبی تعریف شود تا از اختلال جدی نظام ارتباطی شهر جلوگیری شود. بنابراین تقویت و پشتیبانی «خیابان سلامت» که نقش مشابهی داشته و در منتهی­الیه شرقی شهر کشیده شده است می­تواند به­عنوان یک مسیر جایگزین پیشنهاد شود. در مجموع پیاده راه سازی تدریجی خیابان­های مرکز شهر چمستان راهکار مناسبی برای دسترسی بهتر و رونق بخشی حیات مدنی و پایداری کارکردهای بخش مرکزی شهر است. تجربه ای که در بسیاری از کشورهای جهان و شهرهای ایران موفقیت آمیز بوده و نتایج مثبتی به دنبال داشته است.
 

کلیدواژه‌ها

  • امکان سنجی
  • بافت مرکزی
  • پیاده راه
  • خیابان
  • چمستان

موضوعات

  • جغرافیا و برنامه ریزی شهری
  • XML
  • اصل مقاله 1.56 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
-بحرینی، ح.، 1393 . فرآیند طراحی شهری، تهران: انتشارات
دانشگاه تهران، چاپ نهم، 482 .
-پاکزاد، ج.، 1390 . راهنمای طراحی فضاهای شهری در
ایران، شهیدی، تهران، 472 .
-پورمحمدی، م.، 1393 . برنامهریزی کاربری اراضی شهری،
انتشارات سمت، 166 .
-حبیبی، ک.، حقی، م. و صداقت نیا، س.، 1393 . مقایسه
تطبیقی قابلیت پیادهمداری در محلات مسکونی طراحی شده
از دیدگاه ساکنان )نمونه مطالعاتی: محله هفت حوض و فاز
یک شهرک اکباتان در شهر تهران(، نشریه انجمن علمی
معماری و شهرسازی ایران، 3 ، 1 - 12 .
http://ensani.ir/fa/article/418592
-خاکزند، م. و آقابزرگی، ک.، 1393 . سنجش مؤلفههای
کیفیت فضای شهری با مقایسه تطبیقی رویکرد ایرانی-اسلامی و غربی، نشریه پژوهشهای معماری اسلامی، 1 ( 2 ،)
145-131 .
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=227362
-رفیعیان، م.، صدیقی، ا. و پورمحمدی، م.، 1390 . امکان
سنجی ارتقا کیفیت محیط از طریق پیادهراه سازی محورهای
شهری )مطالعه موردی: محور خیابان ارم بخش مرکزی شهر
قم(، نشریه مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای:
3 ( 11 ،) 56-41 .
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153440
-سلیمانی مقدم، پ.، 1396 . تبیین راهکارهای پیادهمداری
در محافظت شهری با رویکرد ارتقاء کیفیت، مطالعه موردی
محور میدان نقش جهان در قیاس با بافت تاریخی کپنهاگ
از منظر کنترل ترافیک سواره و پیاده، پایاننامه کارشناسی-
ارشد دانشگاه هنر اصفهان.
-صرافی، م. و محمدیان مصمم، ح.، 1391 . امکانسنجی
پیادهراه سازی خیابانهای مرکز شهر همدان، نشریه آمایش
محیط، 6 ( 21 ،) 138-111 .
https://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=203155
-غدیرزاده طوسی، م.، 1394 . امکانسنجی و ارزیابی اثرات
احداث پیادهراههای شهری در حوزه میانی غربی شهر مشهد،
پایاننامه کارشناسیارشد برنامهریزی شهری، دانشکده هنر و
معماری اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام رضا)ع(.
-کاشانی جو، خ.، 1389 . بازشناخت رویکردهای نظری به
فضاهای عمومی شهری، نشریه هویت شهر، 4 ( 6 ،) 106-95 .
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=112397
-محمدی، م. و خلوصی، م.، 1392 . تبیین شاخصهای موثر
بر افزایش قابلیت پیادهمداری به منظور ارتقای پایداری
اجتماعی در محلات)محله چیذر(. معماری و شهرسازی
پایدار، 2 ( 1 ،) 27-13 .
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=346302
-مرتضوی، ص.، 1390 . بازشناسی پیادهراه بهعنوان بستری
برای گذراندن اوقات فراغت در شهر، ماهنامه منظر شهر،
2 ( 17 ) 12 . https://elmnet.ir/Article/454261-33194/
-معرب، ی.، گلچین، پ.، امیری، م.ج. و افسری، ر.، 1394 .
بررسی مقایسهای کیفیت خیابانهای شهری تهران براساس
معیارهای خیابان ممتاز )مطالعه موردی: خیابانهای انقلاب،
کشاورز و فاطمی(، نشریهی محیط شناسی، 41 ( 1 ،) 296 -
283 .
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245529
-معینی، م.م.، 1385 . افزایش قابلیت پیادهمداری گامی به
سوی شهری انسانیتر، نشریه هنرهای زیبا، 27 ، 5 - 16 .
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=52051
-معینی، م.، 1394 . شهرهای پیادهمدار، تهران: انتشارات
آذرخش، 299 .
-نقیزاده، م.، 1390 . فضاهای باز شهری، تهران: انتشارات
سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، چاپ اول، 188 .
-Brambilla, R. and Gianni, L., 1977. For Pedestrians Only: planning, design and management of traffic-free zones, New York: Whitney Library of Design.
-Cohen, N., 2011. Green cities: An A-to-Z guide, v. 4, Sage.
https://dx.doi.org/10.4135/9781412973816
-Dines, N.T., Cattell, V., Gesler, W.M. and Curtis, S., 2006. Public spaces, social relations and well-being in East London. Policy Press. https://www.worldcat.org/title/public-spaces-social-relations-and-well-being-in-east-london/oclc/85250299
-Grignaffini, S., Cappellanti, A. and Cefalo, E., 2008. Visualizing sustainability in urban conditions, WIT Transactions on Ecology and the Environment: 1, 253-262. DOI: 10.2495/ARC080251
-Hass Khao, C., 1993. Impact of pedestrianization and traffic calming on retailing: A Review of the evidence from Germany and UK. Transportation policy, 1(1).
-Hillier, B., 2007. Space is the Machine, A Configurational Theory of Architecture Space Syntax. London: Cam- bridge University Press.
-http://walkable.org.
-Jacobs, J., 1961. The death and life of great American cities. New York: Random house publication.
https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1633681.
-King, K., 2013. Neighborhood walkable urban form and C-reactive protein. Preventive medicine, 57(6), 850-854. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24096140/
-Litman, T.A., 2014. Economic value of walkability, Victoria Transport Policy Institute, 250-360. http://www.vtpi.org/walkability
-Neto, L., 2015. The Walkability Index Assessing the built environment and urban design qualities at the street level using open-access omnidirectional and satellite imagery, Thesis, Manchester university.
-Pivo, G. and Fisher, J., 2011. The Walkability Premium in Commercial Real Estate Investments, Real Estate Economics, 39, 185-219. https://www.academia.edu/18731204/
-Southworth, M., 2005. Reinventing Main Street: From Mall to Townscape Mall. Journal of Urban Design: 10(2), 151-170. https://www.tandfonline.com/doi/10.1080/
    • تعداد مشاهده مقاله: 849
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 600
توسعه پایدار محیط جغرافیایی
دوره 4، شماره 6
مرداد 1401
صفحه 1-15
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.56 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 849
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 600

APA

نیک پور, عامر , لطفی, صدیقه و کلاشی, نسترن . (1401). امکان سنجی تبدیل خیابان به پیاده راه پایدار (موردپژوهی: مرکز شهر چمستان، مازندران). توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4(6), 1-15. doi: 10.52547/sdge.4.6.1

MLA

نیک پور, عامر , , لطفی, صدیقه , و کلاشی, نسترن . "امکان سنجی تبدیل خیابان به پیاده راه پایدار (موردپژوهی: مرکز شهر چمستان، مازندران)", توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4, 6, 1401, 1-15. doi: 10.52547/sdge.4.6.1

HARVARD

نیک پور, عامر, لطفی, صدیقه, کلاشی, نسترن. (1401). 'امکان سنجی تبدیل خیابان به پیاده راه پایدار (موردپژوهی: مرکز شهر چمستان، مازندران)', توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4(6), pp. 1-15. doi: 10.52547/sdge.4.6.1

CHICAGO

عامر نیک پور , صدیقه لطفی و نسترن کلاشی, "امکان سنجی تبدیل خیابان به پیاده راه پایدار (موردپژوهی: مرکز شهر چمستان، مازندران)," توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4 6 (1401): 1-15, doi: 10.52547/sdge.4.6.1

VANCOUVER

نیک پور, عامر, لطفی, صدیقه, کلاشی, نسترن. امکان سنجی تبدیل خیابان به پیاده راه پایدار (موردپژوهی: مرکز شهر چمستان، مازندران). توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 1401; 4(6): 1-15. doi: 10.52547/sdge.4.6.1

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • رتبه علمی نشریه توسعه پایدار محیط جغرافیایی 1401-12-02
 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب