چکیده
امروزه موضوع حمل ونقل و ترافیک به عنوان یک پدیده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نقش بسیار مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی- اجتماعی جامعه دارد. هدف از پژوهش حاضر، سنجش اثر گذاری برنامه ریزی های حمل ونقلی در بهبود مولفه های جهانی اقتصاد سبز و مدیریت راهبردی در راستای حمل ونقل پایدار شهری است. لذا در این پژوهش با روش توصیفی– تحلیلی و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) و استفاده از مدل تصمیم گیری چند معیاره (دیماتل فازی) جهت تجزیه و تحلیل یافته ها، مولفه های جهانی اقتصاد سبز در بخش حمل ونقل شهر ساری مورد ارزیابی قرار گرفته اند. یافته ها حاکی از آن است که بر اساس مدل تصمیم گیری چند معیاره (دیماتل فازی)، زیر معیارهای توسعه حمل96 ( در جایگاه اول، هزینه تصادفات / و نقل غیر موتوری با دارا بودن بیشترین ضریب وزنی و اثرگذاری مستقیم با کسب امتیاز ) 9196 ( در جایگاه سوم قرار دارند و / 96 ( در جایگاه دوم و در نهایت مدیریت تقاضای سفر با کسب امتیاز ) 91 / با کسب امتیاز ) 93مهمترین عوامل تأثیرگذار توسعه حمل و نقل سبز )پایدار( در شهر ساری هستند. برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت های پیش روی حمل ونقل پایدار از مدل سوات ) SWOT (، بهره گرفته که راهبرد نهایی توسعه حمل ونقل پایدارشهر ساری، راهبرد تهاجمی بر پایه تقویت نقاط قوت و استفاده از فرصت های موجود است. در نهایت با ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (Qspm) اولویت بندی استراتژی ها برای برنامه ریزی حمل و نقل پایدار تعیین شد.
کلیدواژهها
، احمدی، ت.، فنی، ز. رضویان، م.ت. و توکلی نیا، ج، 9911
مدل ترکیبی اولویت بندی استراتژی های حمل ونقل
هوشمند، موردپژوهی: کلانشهر تبریز، نشریه جغرافیا و
63 پیاپی 55 (. صص 51 ( برنامه ریزی، دانشگاه تبریز: 59 -
.44
( https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_8796.html )
- استادی جعفری، م. رصافی، .) ا.ع ) 9919 الگوی زیست
محیطی برنامه ریزی حمل و نقل شهری با استفاده از مدل
های سیستم پویایی، مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست:
.99 - 9(. صص 51 (94
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198110
- اسماعیل پور اشکاء، ر. رمضانیان، م.ر. نبی زاده، س.
9919 (. ارزیابی پایداری ( سیستم های حمل و نقل شهری
)مطالعه موردی: شهر رشت(، فصلنامه اقتصاد و مدیریت
.93- شهری: ) 1( صص 91
http://ensani.ir/fa/article/335786/
- اصغر پور، م. ج. ) 9911 (، تصمیم گیری چند معیاره ،
انتشارات دانشگاه تهران.
https://www.gisoom.com/book/1664418/
- امانپور، س. نعمتی، م. علیزاده، ه. ) 9919 (. ارزیابی و اولویت
سنجی شاخص های پایداری حمل ونقل شهری با استفاده
از منطق فازی )نمونه موردی: شهر اهواز( ، فصلنامه علمی
– پژوهشی فضای جغرافیایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد
599- 43 (. صص 599 ( اهر: 94
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=228297
- تندیسه ،م. رضایی ، م.ر. ) 9915 ( ، برنامه ریزی راهبردی
حمل و نقل پایدار شهری در کلانشهرهای ایران ) مطالعه
موردی: شهر مشهد ( .)9( فصلنامه مهندسی حمل و نقل: 1
http://jte.sinaweb.net/?_action=xml&article=5617
- براری، م. رضویان، م.ت. توکلی نیا، ج ) 9916 (. ارزیابی جای
پای اکولولوژیکی برای دستیابی به حمل و نقل سبز شهری
با معرفی استراتژی ASI )مورد شناسی: شهر ساری(؛
فصلنامه علمی – پژوهشی جغرافیا و آمایش شهری –
.59- منطقه ای: ) 55 (. صص 41
http://ensani.ir/fa/article/368136/
- . سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر ساری، 99
سالنامه آماری استان مازندران ،) 9911 (. معاونت امور
اقتصادی وبرنامه ریزی استان مازندران.
https://www.amar.org.ir
- شفیع پور، م. صفار، ن. ) 9915 (. به سوی اقتصاد سبز
)مسیرهایی برای توسعه پایدار و فقر زدایی(، اتشارات
سازمان حفاظت محیط زیست، تهران.
-https://www.poverty research.ir/blog/books/3982
- تهران از دیدگاه سهامداران . مجله توسعه و .)9( سرمایه: 5
.91- صص