• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

توسعه پایدار محیط جغرافیایی

  1. صفحه اصلی
  2. توسعه انرژی های تجدیدپذیر بر اساس شاخص گرین متریک (مطالعه تطبیقی: دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

توسعه انرژی های تجدیدپذیر بر اساس شاخص گرین متریک (مطالعه تطبیقی: دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان)

    نویسندگان

    • محسن محمدی گلنگش 1
    • رضوان قاسمی ذوالپیرانی 2

    1 علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه گیلان، صومعه سرا، ایران

    2 کارشناس آزمایشگاه گروه مهندسی طبیعت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان

,

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.52547/sdge.4.6.94
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

چکیده مبسوط
پیشینه و هدف: نظام رتبه­ بندی گرین متریک بر پایه سه شاخص محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی استوار است. هدف این نظام رتبه ­بندی، بررسی نحوه برخورد دانشگاه­ها با مسائل براساس مدل توسعه پایدار می­ باشد. در نتیجه، بسیاری از دانشگاه­ها در جهت اجرای برنامه ­های منطبق بر اهداف توسعه پایدار با هدف کاهش اثرات زیست محیطی در حال فعالیت می­باشند. از طرفی، استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی به عنوان منبعی مهم جهت جایگزینی سوخت­های فسیلی براساس اهداف توسعه پایدار همواره مورد توجه نظام­های رتبه ­بندی دانشگاه­ ها بوده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی رتبه و عملکرد دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان در زمینه استفاده و توسعه انرژی­ های تجدیدپذیر براساس نظام رتبه ­بندی گرین متریک انجام شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش توصیفی و با تحلیل اسنادی انجام شده است. برای گردآوری داده ­ها و ارزیابی تطبیقی جایگاه دانشگاه­ های گیلان و سِگِد در نظام رتبه ­بندی سبزترین دانشگاه­های جهان از اطلاعات آماری موجود در گرین متریک استفاده شده است. در ادامه با مراجعه به سایت دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان، عملکرد این دانشگاه ­ها در زمینه مدیریت سبز و به­ طور ویژه استفاده از انرژی­ های تجدیدپذیر مورد بررسی قرار گرفت. سپس، مبانی نظری و سابقه پژوهش در زمینه استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر در دانشگاه­ها بررسی شد. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل و ارزیابی­ها، نتیجه­ گیری صورت گرفت.
یافته‌ها و بحث: نتایج نشان داد که دانشگاه سِگِد با کسب 85/1141 امتیاز و نصب 2754 قطعه پنل خورشیدی و برنامه­ ریزی جهت نصب 2040 قطعه پنل دیگر در 42 ساختمان خود، ضمن قرار گرفتن بین 100 دانشگاه سبز جهان توانسته است با تولید و صرفه ­جویی در مصرف انرژی، به عنوان سبزترین دانشگاه مجارستان معرفی شود. از این رو، نصب پنل­ های خورشیدی در سقف ساختمان ­ها براساس زاویه استاندارد موجب کاهش نسبت سطح نور خورشید و در نتیجه، کاهش مصرف انرژی در خنک­سازی در این دانشگاه شده است. همچنین با اجرای فناوری منحصر به فرد استفاده از گرمای فاضلاب برای خنک ­سازی و گرمایش، سالانه بیش از 300 تن از انتشار آلاینده دی اکسید کربن در دانشگاه سِگِد کاسته شده است. طبق نتایج، دانشگاه گیلان علی­رغم حضور کوتاه و 4 ساله خود در رتبه ­بندی گرین متریک نیز توانسته است با رویکردی ویژه در حوزه مدیریت انرژی­های تجدیدپذیر، رتبه 198 سبزترین دانشگاه­های جهان را به خود اختصاص دهد. نصب سیستم روشنایی خورشیدی بر روی ایستگاه اتوبوس، نصب چراغ چشمک زن راهنمایی و رانندگی با استفاده از صفحه ­های خورشیدی و ساخت نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت تولید 100 کیلووات از جمله این اقدامات می ­باشد. همچنین در دانشگاه گیلان، تولید گازهای گلخانه­ای به میزان 112500 کیلوگرم معادل عدم استفاده از 215 تن زغال سنگ در سال کاهش یافته است. همچنین، احداث نیروگاه فتوولتائیک در دانشگاه گیلان باعث شده تا ضمن تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز این دانشگاه، از هدررفت انرژی نیز جلوگیری به عمل آید.
نتیجه­ گیری: با وجودی که دانشگاه گیلان با ساخت نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت 100 کیلووات توانسته است ضمن تأمین بخشی از نیاز خود به انرژی، با کاهش تولید گازهای گلخانه­ای و توسعه مدیریت انرژی در حفاظت از محیط­ زیست و اهداف توسعه ­پایدار به دستاوردهای مهمی دست یابد اما در مقابل، دانشگاه سِگِد به عنوان سبزترین دانشگاه مجارستان و پیشگام در تولید و استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر با برنامه ­ریزی و سرمایه­ گذاری توانسته است با نصب 2754 قطعه پنل خورشیدی در 24 ساختمان اصلی دانشگاه به یکی از اعضای مؤثر شبکه بین ­المللی گرین­ متریک تبدیل شود. در این راستا، پیشنهاد می­ شود برای دستیابی به توسعه ­پایدار در دانشگاه­ها، دستورالعمل استفاده از انرژی­ های تجدیدپذیر با توجه به ظرفیت دانشگاه ­ها تدوین و اجرا شود. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، استفاده از انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه فتوولتائیک می­تواند موجب کاهش اثر ردپای اکولوژیک و کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی در دانشگاه ­ها شود.

کلیدواژه‌ها

  • انرژی
  • پایداری
  • توسعه
  • دانشگاه
  • گرین متریک
  • فتوولتائیک

موضوعات

  • جغرافیا و برنامه ریزی شهری
  • XML
  • اصل مقاله 847.19 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  • آقاجانی، د.، عباسپور، م.، رادفر، ر. و محمدی، ع.، 1397 .
    نقش دانشگاه سبز در تابآوری و مقابله با تغییر اقلیم،
    فصلنامه علمی - پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری: 7 ( 25 ،)
    133-117 . http://iueam.ir/article-1-1079-fa.html
    - بهمنی، م. و بهرادمهر، ن.، 1395 . ارزیابی اقتصادی استفاده
    از انرژی خورشیدی در روستاهای مناطق جنوبی ایران، مجله
    تحقیقات اقتصادی: 51 ( 2 ،) 426-307 .
    https://jte.ut.ac.ir/article_58452.html
    - حسینی، س.ا.، کرمانی، ع.م. و عربحسینی، ا.، 1397 .
    مطالعه اثر رطوبت و دمای محیط بر عملکرد پنلهای
    فتوولتائیک، مهندسی و مدیریت انرژی: 1 ( 8 ،) 65-54 .
    http://energy.kashanu.ac.ir/article-1-895-fa.html
    - دانشوری، س.، سلاطین، پ. و خلیلزاده، م.، 1398 . تأثیر
    انرژیهای تجدیدپذیر بر اقتصاد سبز، فصلنامه علوم و
    تکنولوژی محیط زیست: 21 ( 12 ،) 179-165 .
    https://jest.srbiau.ac.ir/article_14016.html
    - سلکی، ن.، موحدمحمدی، ح.، رضایی، ع. و موسوی بهرام-
    آبادی، س.، 1397 . تحلیل موانع و راهکارهای توسعه دانشگاه
    سبز از دیدگاه اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع
    طبیعی دانشگاه تهران، فصلنامه علوم محیطی: 16 ( 4 ،) 134-113 . https://envs.sbu.ac.ir/article_97978.html
    - شاهی، م. و علویمقدم، م.، 1396 . مقایسه رتبه دانشگاه-
    های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف براساس نظامهای
    رتبهبندی جهانی منتخب، سیاست نامه علم و فناوری: 7 ( 1 ،)
    40-31 . http://stpl.ristip.sharif.ir/article_20190.html
    - علیجانی، ب.، سلیقه، م. و شفائیگیگلو، ص.، 1397 . نقش
    انرژی خورشید در توسعه پایدار شهر تهران )مطالعه موردی:
    ساختمان مسکونی، جغرافیا )فصلنامه انجمن جغرافیایی
    ایران(: 16 ( 59 ،) 55 - 38 .
    http://mag.iga.ir/article_246047.html
    - فرقانی، ع. و آخوندی، ع.، 1392 . درآمدی بر تدوین نقشه
    راه نیروگاه خورشیدی در ایران، فصلنامه توسعه تکنولوژی
    صنعتی: 11 ( 21 ،) 106-87 .
    http://jtd.iranjournals.ir/article_5020.html
    - مدی، ح.، 1400 . امکان سنجی در انتخاب زمین برای
    استقرار نیروگاه برق فتوولتائیک در مقیاس کوچک، دو
    فصلنامه انرژیهای تجدیدپذیر و نو: 8 ( 1 ،) 112-102 .
    https://www.jrenew.ir/article_111155.html
    - موسوی، س.ف. و پیریدمق، م.، 1394 . توسعه انرژیهای
    تجدیدپذیر از منظر حقوق بین الملل، مطالعات حقوق انرژی:
    1 ( 2 ،) 287-257 .
    https://jrels.ut.ac.ir/article_57213.html
    - مهدویعادلی، م.ح.، سلیمیفر، م. و قزلباش، ا.، 1393 .
    ارزیابی اقتصادی استفاده از انرژی برق خورشیدی
    )فتوولتائیک( و برق فسیلی در مصارف خانگی )مطالعه
    موردی: مجتمع سه واحدی در شهرستان مشهد(، سیاست
    گذاری اقتصادی: 6 ( 11 ،) 147-123 .
    http://ep.yazd.ac.ir/article_418.html
  • - Abtahi, S.M., 2021. Isfahan University of Technology (IUT): Towards a Green Campus Energy, Climate and Sustainable Development Initiatives at IUT. Journal of Sustainability Perspectives: Special Issue: 1, 424-430.
    https://doi.org/10.14710/jsp.2021.12035
    - Al-Najideen, M.I. and Alrwashdeh, S.S., 2017. Design of a solar photovoltaic system to cover the electricity demand for the faculty of Engineering-Mu'tah University in Jordan. Resource-Efficient Technologies: 3(4), 440-445.
    https://doi.org/10.1016/j.reffit.2017.04.005
    - Atici, K.B., Yasayacak, G., Yildiz, Y. and Ulucan, A., 2021. Green University and academic performance: An empirical study on UI GreenMetric and World University Rankings. Journal of Cleaner Production: 291, 125289.
    https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125289
    - Aversano, N., Nicolò, G., Sannino, G. and Tartaglia Polcini, P., 2020. The Integrated Plan in Italian public universities: new patterns in intellectual capital disclosure. Meditari Accountancy Research: 28(4), 655-679. https://doi.org/10.1108/MEDAR-07-2019-0519
    - Azzopardi, B. and Mutale, J., 2010. Life cycle analysis for future photovoltaic systems using hybrid solar cells. Renewable and Sustainable Energy Reviews: 14(3), 1130-1134.
    https://doi.org/10.1016/j.rser.2009.10.016
    - Bulut, M., 2021. Building a Sustainable University Campus in Turkey: The Case of Istanbul Sabahattin Zaim University. Journal of Sustainability Perspectives, 1, 263-269. https://doi.org/10.14710/jsp.2021.12013
    - Cazzolle, M., Perchinunno, P. and Ricci, V., 2018. The Positioning of Italian Universities in the International Rankings.In International Conference on Computational Science and Its Applications, Springer, 51-68. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95168-3_4
    - Deus, R.M., Battistelle, R.A.G. and Silva, G.H.R.d., 2016. Sustainability insights from the

    mission statements of leading Brazilian Universities. International Journal of Educational Management: 30(3), 403-415. https://doi.org/10.1108/IJEM-05-2014-0065
    - Gamage, P. and Sciulli, N., 2017. Sustainability reporting by Australian universities. Australian Journal of Public Administration: 76(2), 187-203. https://doi.org/10.1111/1467-8500.12215
    - Gyarmati, L., 2018. Expansion of renewable energy resources and energy conscious behavior at the University of Szeged. In E3S Web of Conferences, EDP Sciences: 48, 03006-03009. https://doi.org/10.1051/e3sconf/20184803006
    - Heravi, G., Aryanpour, D. and Rostami, M., 2021. Developing a green university framework using statistical techniques: Case study of the University of Tehran. Journal of Building Engineering: 42, 102798.
    https://doi.org/10.1016/j.jobe.2021.102798
    - Leal Filho, W., Will, M., Salvia, A.L., Adomssent, M., Grahl, A. and Spira, F., 2019. The role of green and Sustainability Offices in fostering sustainability efforts at higher education institutions. Journal of Cleaner Production: 232, 1394-1401.
    https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.05.273
    - Loguercio, A.P. and de Magalhães, R.F., 2021. The Energy Consumption Control as Support to the Environmental and Economic Sustainability of Public Universities. Journal of Sustainability Perspectives: 1, 347-352. https://doi.org/10.14710/jsp.2021.12024
    - Lukman, R., Tiwary, A. and Azapagic, A., 2009. Towards greening a university campus: The case of the University of Maribor, Slovenia. Resources, Conservation and Recycling: 53(11), 639-644.
    https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2009.04.014
    - Monemzadeh, M. and Talebi-Dastenaei, M., 2021. Energy Saving and Renewable Energy production at University of Kashan, Kashan, Iran. Journal of Sustainability Perspectives: Special Issue: 1, 148-153.
    https://doi.org/10.14710/jsp.2021.11998
    - Najafian, S.M. and Karamidehkordi, E., 2018. Challenges of sustainability efforts of universities regarding the sustainable development goals: a case study in the University of Zanjan, Iran. In E3S Web of Conferences, EDP Sciences: 48, 04001-04005. https://doi.org/10.1051/e3sconf/20184804001
    - Pantaleão, C.C. and Cortese, T.T.P., 2018. Sustainable Campus in Brazilian Scenario: Case Study of the Federal University of Lavras. In Towards Green Campus Operations, Springer, Cham: 503-517. https://doi.org/10.1007/978-3-319-76885-4_34
    - Šebestová, J. and Sroka, W., 2020. Sustainable development goals and SMEs decisions: Czech Republic vs. Poland. Journal of Eastern European and Central Asian Research (JEECAR): 7(1), 39-50.
    https://doi.org/10.15549/jeecar.v7i1.418
    - Sepetis, A., Goula, A., Kyriakidou, N., Rizos, F. and Sanida, M.G., 2020. Education for the Sustainable Development and Corporate Social Responsibility in Higher Education Institutions (HEIs): Evidence from Greece. Journal of Human Resource and Sustainability Studies: 8(2), 86-106. doi: 10.4236/jhrss.2020.82006.
    - Suwartha, N. and Sari, R.F., 2013. Evaluating UI GreenMetric as a tool to support green universities development: assessment of the year 2011 ranking. Journal of Cleaner Production: 61, 46-53. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.02.034
    - UI GreenMetric Methodology, 2022. University of Indonesia GreenMetric World University Rankings Methodology. https://greenmetric.ui.ac.id/about/methodology. (Accessed 10 February 2022).
    - UI GreenMetric Rankings, 2022. University of Indonesia GreenMetric World University Rankings Overall-Rankings. https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/overall-rankings-2017-2018-2019-2020-2021. (Accessed 10 February 2022).
    - University of Guilan Green Management, 2022. https://green.guilan.ac.ir/. (Accessed 10 February 2022).
    - University of Szeged GreenMetric, 2022. https://u-szeged.hu/. (Accessed 1 March 2022).
    - Valls-Val, K. and Bovea, M.D., 2021. Carbon footprint in Higher Education Institutions: a literature review and prospects for future research. Clean Technologies and Environmental Policy: 23(9), 2523-2542.
    https://link.springer.com/article/10.1007/s10098-021-02180-2
    - Wakkee, I., van der Sijde, P., Vaupell, C. and Ghuman, K., 2019. The university's role in sustainable development: Activating entrepreneurial scholars as agents of change”. Technological Forecasting and Social Change: 141, 195-205.
    https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.013
    - Zanellato, G. and Tiron-Tudor, A., 2021. Toward a Sustainable University: Babes-Bolyai University Goes Green. Administrative Sciences: 11(4), 133.
    https://doi.org/10.3390/admsci11040133

    • تعداد مشاهده مقاله: 1,533
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422
توسعه پایدار محیط جغرافیایی
دوره 4، شماره 6
مرداد 1401
صفحه 94-109
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 847.19 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,533
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422

APA

محمدی گلنگش, محسن و قاسمی ذوالپیرانی, رضوان . (1401). توسعه انرژی های تجدیدپذیر بر اساس شاخص گرین متریک (مطالعه تطبیقی: دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان). توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4(6), 94-109. doi: 10.52547/sdge.4.6.94

MLA

محمدی گلنگش, محسن , و قاسمی ذوالپیرانی, رضوان . "توسعه انرژی های تجدیدپذیر بر اساس شاخص گرین متریک (مطالعه تطبیقی: دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان)", توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4, 6, 1401, 94-109. doi: 10.52547/sdge.4.6.94

HARVARD

محمدی گلنگش, محسن, قاسمی ذوالپیرانی, رضوان. (1401). 'توسعه انرژی های تجدیدپذیر بر اساس شاخص گرین متریک (مطالعه تطبیقی: دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان)', توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4(6), pp. 94-109. doi: 10.52547/sdge.4.6.94

CHICAGO

محسن محمدی گلنگش و رضوان قاسمی ذوالپیرانی, "توسعه انرژی های تجدیدپذیر بر اساس شاخص گرین متریک (مطالعه تطبیقی: دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان)," توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4 6 (1401): 94-109, doi: 10.52547/sdge.4.6.94

VANCOUVER

محمدی گلنگش, محسن, قاسمی ذوالپیرانی, رضوان. توسعه انرژی های تجدیدپذیر بر اساس شاخص گرین متریک (مطالعه تطبیقی: دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان). توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 1401; 4(6): 94-109. doi: 10.52547/sdge.4.6.94

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • رتبه علمی نشریه توسعه پایدار محیط جغرافیایی 1401-12-02
 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب