چکیده
چکیده مبسوط
پیشینه و هدف: نظام رتبه بندی گرین متریک بر پایه سه شاخص محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی استوار است. هدف این نظام رتبه بندی، بررسی نحوه برخورد دانشگاهها با مسائل براساس مدل توسعه پایدار می باشد. در نتیجه، بسیاری از دانشگاهها در جهت اجرای برنامه های منطبق بر اهداف توسعه پایدار با هدف کاهش اثرات زیست محیطی در حال فعالیت میباشند. از طرفی، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی به عنوان منبعی مهم جهت جایگزینی سوختهای فسیلی براساس اهداف توسعه پایدار همواره مورد توجه نظامهای رتبه بندی دانشگاه ها بوده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی رتبه و عملکرد دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان در زمینه استفاده و توسعه انرژی های تجدیدپذیر براساس نظام رتبه بندی گرین متریک انجام شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش توصیفی و با تحلیل اسنادی انجام شده است. برای گردآوری داده ها و ارزیابی تطبیقی جایگاه دانشگاه های گیلان و سِگِد در نظام رتبه بندی سبزترین دانشگاههای جهان از اطلاعات آماری موجود در گرین متریک استفاده شده است. در ادامه با مراجعه به سایت دانشگاه گیلان و دانشگاه سِگِد مجارستان، عملکرد این دانشگاه ها در زمینه مدیریت سبز و به طور ویژه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مورد بررسی قرار گرفت. سپس، مبانی نظری و سابقه پژوهش در زمینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در دانشگاهها بررسی شد. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل و ارزیابیها، نتیجه گیری صورت گرفت.
یافتهها و بحث: نتایج نشان داد که دانشگاه سِگِد با کسب 85/1141 امتیاز و نصب 2754 قطعه پنل خورشیدی و برنامه ریزی جهت نصب 2040 قطعه پنل دیگر در 42 ساختمان خود، ضمن قرار گرفتن بین 100 دانشگاه سبز جهان توانسته است با تولید و صرفه جویی در مصرف انرژی، به عنوان سبزترین دانشگاه مجارستان معرفی شود. از این رو، نصب پنل های خورشیدی در سقف ساختمان ها براساس زاویه استاندارد موجب کاهش نسبت سطح نور خورشید و در نتیجه، کاهش مصرف انرژی در خنکسازی در این دانشگاه شده است. همچنین با اجرای فناوری منحصر به فرد استفاده از گرمای فاضلاب برای خنک سازی و گرمایش، سالانه بیش از 300 تن از انتشار آلاینده دی اکسید کربن در دانشگاه سِگِد کاسته شده است. طبق نتایج، دانشگاه گیلان علیرغم حضور کوتاه و 4 ساله خود در رتبه بندی گرین متریک نیز توانسته است با رویکردی ویژه در حوزه مدیریت انرژیهای تجدیدپذیر، رتبه 198 سبزترین دانشگاههای جهان را به خود اختصاص دهد. نصب سیستم روشنایی خورشیدی بر روی ایستگاه اتوبوس، نصب چراغ چشمک زن راهنمایی و رانندگی با استفاده از صفحه های خورشیدی و ساخت نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت تولید 100 کیلووات از جمله این اقدامات می باشد. همچنین در دانشگاه گیلان، تولید گازهای گلخانهای به میزان 112500 کیلوگرم معادل عدم استفاده از 215 تن زغال سنگ در سال کاهش یافته است. همچنین، احداث نیروگاه فتوولتائیک در دانشگاه گیلان باعث شده تا ضمن تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز این دانشگاه، از هدررفت انرژی نیز جلوگیری به عمل آید.
نتیجه گیری: با وجودی که دانشگاه گیلان با ساخت نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت 100 کیلووات توانسته است ضمن تأمین بخشی از نیاز خود به انرژی، با کاهش تولید گازهای گلخانهای و توسعه مدیریت انرژی در حفاظت از محیط زیست و اهداف توسعه پایدار به دستاوردهای مهمی دست یابد اما در مقابل، دانشگاه سِگِد به عنوان سبزترین دانشگاه مجارستان و پیشگام در تولید و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر با برنامه ریزی و سرمایه گذاری توانسته است با نصب 2754 قطعه پنل خورشیدی در 24 ساختمان اصلی دانشگاه به یکی از اعضای مؤثر شبکه بین المللی گرین متریک تبدیل شود. در این راستا، پیشنهاد می شود برای دستیابی به توسعه پایدار در دانشگاهها، دستورالعمل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با توجه به ظرفیت دانشگاه ها تدوین و اجرا شود. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، استفاده از انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه فتوولتائیک میتواند موجب کاهش اثر ردپای اکولوژیک و کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی در دانشگاه ها شود.
کلیدواژهها
موضوعات
- Abtahi, S.M., 2021. Isfahan University of Technology (IUT): Towards a Green Campus Energy, Climate and Sustainable Development Initiatives at IUT. Journal of Sustainability Perspectives: Special Issue: 1, 424-430.
https://doi.org/10.14710/jsp.2021.12035
- Al-Najideen, M.I. and Alrwashdeh, S.S., 2017. Design of a solar photovoltaic system to cover the electricity demand for the faculty of Engineering-Mu'tah University in Jordan. Resource-Efficient Technologies: 3(4), 440-445.
https://doi.org/10.1016/j.reffit.2017.04.005
- Atici, K.B., Yasayacak, G., Yildiz, Y. and Ulucan, A., 2021. Green University and academic performance: An empirical study on UI GreenMetric and World University Rankings. Journal of Cleaner Production: 291, 125289.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125289
- Aversano, N., Nicolò, G., Sannino, G. and Tartaglia Polcini, P., 2020. The Integrated Plan in Italian public universities: new patterns in intellectual capital disclosure. Meditari Accountancy Research: 28(4), 655-679. https://doi.org/10.1108/MEDAR-07-2019-0519
- Azzopardi, B. and Mutale, J., 2010. Life cycle analysis for future photovoltaic systems using hybrid solar cells. Renewable and Sustainable Energy Reviews: 14(3), 1130-1134.
https://doi.org/10.1016/j.rser.2009.10.016
- Bulut, M., 2021. Building a Sustainable University Campus in Turkey: The Case of Istanbul Sabahattin Zaim University. Journal of Sustainability Perspectives, 1, 263-269. https://doi.org/10.14710/jsp.2021.12013
- Cazzolle, M., Perchinunno, P. and Ricci, V., 2018. The Positioning of Italian Universities in the International Rankings.In International Conference on Computational Science and Its Applications, Springer, 51-68. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95168-3_4
- Deus, R.M., Battistelle, R.A.G. and Silva, G.H.R.d., 2016. Sustainability insights from the
mission statements of leading Brazilian Universities. International Journal of Educational Management: 30(3), 403-415. https://doi.org/10.1108/IJEM-05-2014-0065
- Gamage, P. and Sciulli, N., 2017. Sustainability reporting by Australian universities. Australian Journal of Public Administration: 76(2), 187-203. https://doi.org/10.1111/1467-8500.12215
- Gyarmati, L., 2018. Expansion of renewable energy resources and energy conscious behavior at the University of Szeged. In E3S Web of Conferences, EDP Sciences: 48, 03006-03009. https://doi.org/10.1051/e3sconf/20184803006
- Heravi, G., Aryanpour, D. and Rostami, M., 2021. Developing a green university framework using statistical techniques: Case study of the University of Tehran. Journal of Building Engineering: 42, 102798.
https://doi.org/10.1016/j.jobe.2021.102798
- Leal Filho, W., Will, M., Salvia, A.L., Adomssent, M., Grahl, A. and Spira, F., 2019. The role of green and Sustainability Offices in fostering sustainability efforts at higher education institutions. Journal of Cleaner Production: 232, 1394-1401.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.05.273
- Loguercio, A.P. and de Magalhães, R.F., 2021. The Energy Consumption Control as Support to the Environmental and Economic Sustainability of Public Universities. Journal of Sustainability Perspectives: 1, 347-352. https://doi.org/10.14710/jsp.2021.12024
- Lukman, R., Tiwary, A. and Azapagic, A., 2009. Towards greening a university campus: The case of the University of Maribor, Slovenia. Resources, Conservation and Recycling: 53(11), 639-644.
https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2009.04.014
- Monemzadeh, M. and Talebi-Dastenaei, M., 2021. Energy Saving and Renewable Energy production at University of Kashan, Kashan, Iran. Journal of Sustainability Perspectives: Special Issue: 1, 148-153.
https://doi.org/10.14710/jsp.2021.11998
- Najafian, S.M. and Karamidehkordi, E., 2018. Challenges of sustainability efforts of universities regarding the sustainable development goals: a case study in the University of Zanjan, Iran. In E3S Web of Conferences, EDP Sciences: 48, 04001-04005. https://doi.org/10.1051/e3sconf/20184804001
- Pantaleão, C.C. and Cortese, T.T.P., 2018. Sustainable Campus in Brazilian Scenario: Case Study of the Federal University of Lavras. In Towards Green Campus Operations, Springer, Cham: 503-517. https://doi.org/10.1007/978-3-319-76885-4_34
- Šebestová, J. and Sroka, W., 2020. Sustainable development goals and SMEs decisions: Czech Republic vs. Poland. Journal of Eastern European and Central Asian Research (JEECAR): 7(1), 39-50.
https://doi.org/10.15549/jeecar.v7i1.418
- Sepetis, A., Goula, A., Kyriakidou, N., Rizos, F. and Sanida, M.G., 2020. Education for the Sustainable Development and Corporate Social Responsibility in Higher Education Institutions (HEIs): Evidence from Greece. Journal of Human Resource and Sustainability Studies: 8(2), 86-106. doi: 10.4236/jhrss.2020.82006.
- Suwartha, N. and Sari, R.F., 2013. Evaluating UI GreenMetric as a tool to support green universities development: assessment of the year 2011 ranking. Journal of Cleaner Production: 61, 46-53. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.02.034
- UI GreenMetric Methodology, 2022. University of Indonesia GreenMetric World University Rankings Methodology. https://greenmetric.ui.ac.id/about/methodology. (Accessed 10 February 2022).
- UI GreenMetric Rankings, 2022. University of Indonesia GreenMetric World University Rankings Overall-Rankings. https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/overall-rankings-2017-2018-2019-2020-2021. (Accessed 10 February 2022).
- University of Guilan Green Management, 2022. https://green.guilan.ac.ir/. (Accessed 10 February 2022).
- University of Szeged GreenMetric, 2022. https://u-szeged.hu/. (Accessed 1 March 2022).
- Valls-Val, K. and Bovea, M.D., 2021. Carbon footprint in Higher Education Institutions: a literature review and prospects for future research. Clean Technologies and Environmental Policy: 23(9), 2523-2542.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10098-021-02180-2
- Wakkee, I., van der Sijde, P., Vaupell, C. and Ghuman, K., 2019. The university's role in sustainable development: Activating entrepreneurial scholars as agents of change”. Technological Forecasting and Social Change: 141, 195-205.
https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.013
- Zanellato, G. and Tiron-Tudor, A., 2021. Toward a Sustainable University: Babes-Bolyai University Goes Green. Administrative Sciences: 11(4), 133.
https://doi.org/10.3390/admsci11040133