• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

توسعه پایدار محیط جغرافیایی

  1. صفحه اصلی
  2. تدوین استراتژی‌های طراحی اقلیمی برای ساختمان‌های آموزشی در شرایط اقلیمی شهر دزفول

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

تدوین استراتژی‌های طراحی اقلیمی برای ساختمان‌های آموزشی در شرایط اقلیمی شهر دزفول

    نویسندگان

    • ژاله نتاج انصار 1
    • رضا برنا 2
    • جعفر مرشدی 3

    1 دانشجوی دکتری تخصصی آب و هواشناسی، گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

    2 دانشیار گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

    3 استادیار گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

,

نوع مقاله : پژوهشی

10.52547/sdge.4.7.129
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

چکیده مبسوط 
 پیشینه و هدف؛ طراحی اقلیمی ساختمان روشی است که به کاهش تقاضای انرژی ساختمان برای گرمایش و سرمایش کمک می‌کند و همچنین هدف آن استفاده از منابع انرژی طبیعی به‌منظور ایجاد آسایش بیشتر و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی در ساختمان‌ها است. اهداف این استراتژی  شامل کاهش اتلاف انرژی حرارتی ساختمان‌ها، کاهش اثرات باد بر اتلاف انرژی حرارتی ساختمان، تأمین تهویه فضاهای داخلی، بهره‌مندی از شرایط اقلیمی مناسب بیرون، بهره‌مندی از انرژی خورشیدی برای تقاضای گرمایش ساختمان و حفاظت ساختمان در برابر نور خورشید می باشد.  
مواد و روش‌ها؛ در این تحقیق به تدوین استراتژی‌ طراحی  ساختمان‌های آموزشی در شرایط اقلیمی شهر دزفول پرداخته شده است. برای این کاراز داده‌های ساعتی ایستگاه سینوپتیک دزفول در بازه زمانی (2019-1986) در محیط نرم افزار مشاور اقلیم به روش استاندارد(اشری 55) استفاده شده است. پس از دریافت و استاندارسازی داده‌های ساعتی عناصر مختلف جوی، و بارگذاری این داده ها در نرم افزار مشاور اقلیم نتایج تجزیه‌وتحلیل شده و مناسب ترین الگوی معماری برای مراکز آموزشی شهر دزفول ارائه شده است.
یافته‌ها و بحث: بر اساس استراتژی های خروجی از نرم افزار مشاور اقلیم و بازدیدهای میدانی از مدارس شهر دزفول هم در معماری مدارس قدیم و مدارس جدید التاسیس ،  9 استراتژی برای طراحی پایدار مدارس در این شهر تدوین و ارائه شد.بر پایه اصول و عوامل اصلی موثر بر آسایش و رعایت اصولی همچون : سایه‌اندازی پنجره‌ها، جرم حرارتی بالا، سرمایش تبخیری، تهویه اجباری فن و گرمایش به اضافه رطوبت ، ارائه می شود.برای استفاده حداکثر از توانمندی‌های اقلیمی شهر دزفول در دوره فعالیت مدارس و پرهیز از شرایط نامطلوب اقلیمی مناسب‌ترین جهت‌گیری برای ساز‌های نورگیر و بازشو‌ها جهت جنوب مناسب ترین جهت گیری و جهت‌های نزدیک به آن در رتبه دوم برای مدارس شهر دزفول توصیه می‌گردد. برای مدارسی که قبلاً احداث شده و چاره‌ای بجز استفاده از این مدارس وجود ندارد.  با کاشت درخت در امتداد دیوار‌ها و باز شو‌های نامطلوب ، اثرات نامطلوب حاصل از تابش خورشید را به حداقل رساند. نتایج حاصل از بازدید میدانی از مدارس شهر نشان می دهد که در طراحی و ساخت مدارس تازه تأسیس، جهت‌گیری جنوب بیشتر از مدارس قدیم رعایت شده است.
نتیجه‌گیری: تضاد بین معماری و اقلیم منجر به افزایش مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان می‌شود؛ و این موضوع علاوه بر آسیب های سلامتی روحی و روانی برای ساکنین، پیامد‌های منفی اقتصادی و زیست‌محیطی دارد؛ بنابراین شناخت شرایط اقلیمی هر سکونتگاه و تعیین استاندارد برای فضا‌ها با توجه به اقلیم هر منطقه ضروری است. در نتیجه طراحی ساختمان‌های آموزشی با کارایی بالا نیازمند استفاده از مدل ها و نرم افزارهای دقیق و علمی دارد. نتایج این تحقیق نشان داد نرم‌افزار Climate Consultant 5.5مشاور اقلیم برای کشف ایده‌های طراحی اقلیمی در ساختمان‌های آموزشی از کارآیی بالایی برای طراحی فضاهای آموزشی دارد.لذا استفاده از این نرم افزار برای طراحی فضاهای آموزشی سایر شهرهای استان نیز استفاده شود. با توجه به این که کودکان و نوجوانان که در قیاس با بزرگسالان آسیب پذیری بیشتری در مقابل شرایط نامطلوب اقلیمی در فضاهای سکونتگاهی و آموزشی دارند، و همین طور در این فضاها آسایش اقلیمی و آرامش روحی برای افزایش کیفیت آموزش بسیار مهم می باشد،طراحی ساختمانی همساز با شرایط اقلیمی بسیار با اهمیت می باشد.برای دستیابی به این الگوی مطلوب کار گذاری دیوارها و بازشوها در امتداد جنوب جغرافیایی و یا جهات نزدیک به آن با تمایل به سمت جنوب شرق مناسب ترین جهت برای طراحی فضاهای آموزشی می باشد.به همین منظور 17 استراتژی برای طراحی و ساخت مدارس این شهر تدوین  و ارائه شد. این استراتژی ها می‌تواند مستندی برای طراحان و مهندسان برای دستیابی به طراحی ساخت مدارس و فضاهای آموزشی شهر دزفول با توجه به شرایط اقلیمی این شهر باشد.

کلیدواژه‌ها

  • آب و هوا
  • استراتژی
  • ساختمان
  • شهر
  • طراحی

موضوعات

  • آب و هوا
  • جغرافیا و برنامه ریزی شهری
  • XML
  • اصل مقاله 1.75 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
خورشید، باد و نور )استراتژیهای طراحی در معماری همساز
با اقلیم( مطالعه موردی: شهر یزد، تحقیقات کاربردی علوم
جغرافیایی، 20 ( 56 ،) 240-223 .
http://jgs. khu.ac.ir/article-1-3026fa. html
- لشکری، ح. و محمدی، ز.، 1394 . تحلیل رابطه جهت و
زاویه تابش خورشید و جهتگیری دیوار در انتقال انرژی
گرمایی به داخل ساختمان در شهرهای گرمسیری )مطالعه
موردی شهر لار(، نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، 7 ( 2 ،)
1-20 .
http://geography. journals. iau-garmsar.ac.ir/article_664561. html
- مدیری، م.، ذهاب ناظوری، س.، علی بخشی، ز.، افشارمنش،
ح. و عباسی، م.، 1391 . بررسی جهت مناسب استقرار
ساختمانها براساس تابش آفتاب و جهت باد مطالعه موردی:
شهرگرگان، جغرافیا )برنامهریزی منطقهای(، 2 ، 156-141 .
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper. aspx?ID=173878
- Alghamdi, S., Tang, W., Kanjanabootra, S. and Alterman, D., 2022. Effect of Architectural Building Design Parameters on Thermal Comfort and Energy Consumption in Higher Education Buildings, Buildings, 12(3), 329.
https://doi.org/10.3390/buildings12030329.
- Allab, Y., Pellegrino, M., Guo, X., Nefzaoui, E. and Kindinis, A., 2017. Energy and comfort assessment in educational building: Case study in a French university campus”, Energy and Buildings, 143, 202-219.
https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2016.11.028
- Ascione, F., Bianco, N., Böttcher, O., Kaltenbrunner, R. and Vanoli, G.P., 2016. Net zero-energy buildings in Germany: Design, model calibration and lessons learned from a case-study in Berlin, Energy and Buildings, 133, 688-710. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2016.11.028
- Ashwani, K., 2018. Climate Consultant: A Software for Designing Energy Efficient Building, International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), 2321-9653.
https://docplayer.net/140037813
- Baranova, D., Sovetnikov, D., Semashkina, D. and Borodinecs, A., 2017. Correlation of energy efficiency and thermal comfort depending on the ventilation strategy, Procedia Engineering, 205, 503-510. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.10.403
- Gangrade, S. and Sharma, A., 2022. Study of thermal comfort in naturally ventilated educational buildings of hot and dry climate-A case study of Vadodara, Gujarat, India. International, Journal of Sustainable Building Technology and Urban Development, 122-146.
https://doi.org/10.3390/buildings5030917
- Hoque, S. and Weil, B., 2016. The relationship between comfort perceptions and academic performance in university classroom buildings, Journal of Green Building, 11(1), 108-117.
https://doi.org/10.3390/buildings12030329
http://ijaup. iust.ac.ir/browse.
php?a_id=152&sid=1&slc_lang=en&ftxt=1
https://doi.org/10.22712/susb. 20220010
- Humphreys, M.A., 1977. A Study of the Thermal Comfort of Primary School Children in summer, Building and Environment, 12, 231 239.
https://doi.org/10.1016/0360-1323(77)90025-7
- Indraganti, M. and Rao, K.D., 2010. Effect of age, gender, economic group and tenure on thermal comfort: A field study in residential buildings in hot and dry climate with seasonal variations, Energy and buildings, 42(3), 273-281. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2009.09.003
- Karjalainen, S., 2012. Thermal comfort and gender: a literature review, Indoor air, 22(2), 96-109.
https://doi.org/10.1111/j.1600-0668.2011.00747.x
- Larriva, M.T.B., Mendes, A.S. and Forcada, N., 2022. The effect of climatic conditions on occupants’ thermal comfort in naturally ventilated nursing homes, Building and Environment, 214, 108930.
https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2022.108930
- Li, J., Yu, Z. J., Haghighat, F. and Zhang, G., 2019. Development and improvement of occupant behavior models towards realistic building performance simulation: A review, Sustainable Cities and Society, 50, 101685. https://doi.org/10.1016/j.scs.2019.101685
- Liang, H.H., Lin, T.P. and Hwang, R.L., 2012. Linking Occupants’ Thermal Perception and Building Thermal Performance in Naturally Ventilated School Buildings, Applied Energy, 94, 355-363.
https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2012.02.004
- Mishra, A.K., Derks, M.T.H., Kooi, L., Loomans, M.G.L.C. and Kort, H.S.M., 2017. Analysing thermal comfort perception of students through the class hour, during heating season, in a university classroom, Building and Environment, 125, 464-474.
https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2017.09.016
- Mors, S.T., Hensen, J.L.M., Loomans, M.G.L.C. and Boerstra, A.C., 2011. Adaptive Thermal Comfort in Primary School Classrooms: Creating and Validating PMV-Based Comfort Charts, Building and Environment, 46(12), 2454-2461. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2011.05.025
- Pereira, L.D., Raimondo, D., Corgnati, S.P. and da Silva, M.G., 2014. Assessment of indoor air quality and thermal comfort in Portuguese secondary classrooms: Methodology and results, Building and environment, 81, 69-80. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2014.06.008
- Pérez-Lombard, L., Ortiz, J., Coronel, J.F. and Maestre, I.R., 2011. A review of HVAC systems requirements in building energy regulations, Energy and buildings, 43(2-3), 255-268.
https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2010.10.025
- Singh, M.K., Ooka, R. and Rijal, H.B., 2018. Thermal comfort in Classrooms: A critical review, In Proceedings of the 10th Windsor Conference—Rethinking Comfort, Windsor, UK, 12-15.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.388
- Telia, D., Jentschb, M.F. and James, A.B.P., 2012. Naturally Ventilated Classrooms: An Assessment of Existing Comfort Models for Predicting the Thermal Sensation and Preference of Primary School Children, Energy and Build-ings, 53, 166-182.
https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2012.06.022
- Tushar, W., Wang, T., Lan, L., Xu, Y., Withanage, C., Yuen, C. and Wood, K.L., 2017. Policy design for controlling set-point temperature of ACs in shared spaces of buildings, Energy and Buildings, 134, 105-114. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2016.10.027
- Wang, Y., Kuckelkorn, J., Zhao, F.Y., Liu, D., Kirschbaum, A. and Zhang, J.L., 2015. Evaluation on classroom thermal comfort and energy performance of passive school building by optimizing HVAC control systems”, Building and Environment, 89, 86-106. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2015.02.023
- Zhang, G., Zheng, C., Yang, W., Zhang, Q. and Moschandreas, D.J., 2007. Thermal comfort investigation of naturally ventilated classrooms in a subtropical region, Indoor and Built Environment, 16(2), 148-158.
DOI: 10.1177/1420326X06076792
- Zhang, G., Zheng, C., Yang, W., Zhang, Q. and Moschandreas, D.J., 2007. Thermal Comfort Investigation of Naturally Ventilated Classrooms in a Subtropical Region, Indoor and Built Environment, 16(2), 148-158.
- Zomorodian, Z.S. and Nasrollahi, F., 2013. Architectural design optimization of school buildings for reduction of energy demand in hot and dry climates of Iran, International Journal of Architectural Engineering and Urban Planning, 23(1, 2), 41-50. http://ijaup.iust.ac.ir/article-1-152-en.html
    • تعداد مشاهده مقاله: 435
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391
توسعه پایدار محیط جغرافیایی
دوره 4، شماره 7
بهمن 1401
صفحه 129-141
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.75 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 435
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391

APA

نتاج انصار, ژاله , برنا, رضا و مرشدی, جعفر . (1401). تدوین استراتژی‌های طراحی اقلیمی برای ساختمان‌های آموزشی در شرایط اقلیمی شهر دزفول. توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4(7), 129-141. doi: 10.52547/sdge.4.7.129

MLA

نتاج انصار, ژاله , , برنا, رضا , و مرشدی, جعفر . "تدوین استراتژی‌های طراحی اقلیمی برای ساختمان‌های آموزشی در شرایط اقلیمی شهر دزفول", توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4, 7, 1401, 129-141. doi: 10.52547/sdge.4.7.129

HARVARD

نتاج انصار, ژاله, برنا, رضا, مرشدی, جعفر. (1401). 'تدوین استراتژی‌های طراحی اقلیمی برای ساختمان‌های آموزشی در شرایط اقلیمی شهر دزفول', توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4(7), pp. 129-141. doi: 10.52547/sdge.4.7.129

CHICAGO

ژاله نتاج انصار , رضا برنا و جعفر مرشدی, "تدوین استراتژی‌های طراحی اقلیمی برای ساختمان‌های آموزشی در شرایط اقلیمی شهر دزفول," توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 4 7 (1401): 129-141, doi: 10.52547/sdge.4.7.129

VANCOUVER

نتاج انصار, ژاله, برنا, رضا, مرشدی, جعفر. تدوین استراتژی‌های طراحی اقلیمی برای ساختمان‌های آموزشی در شرایط اقلیمی شهر دزفول. توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 1401; 4(7): 129-141. doi: 10.52547/sdge.4.7.129

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • رتبه علمی نشریه توسعه پایدار محیط جغرافیایی 1401-12-02
 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب