• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

توسعه پایدار محیط جغرافیایی

  1. صفحه اصلی
  2. مفهوم و گفتمان مراکز آموزشی اجتماع محله در پارادایم پایداری شهری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

مفهوم و گفتمان مراکز آموزشی اجتماع محله در پارادایم پایداری شهری

    نویسندگان

    • رامین شریفی‌تشنیزی
    • زهره فنی
    • پگاه مرید السادات

    گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

,

نوع مقاله : پژوهشی

10.48308/sdge.2023.232278.1134
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

واژه و مفهوم مدرسۀ اجتماع محله‌محور، نشان‌دهنده رابطۀ مدرسه یا محیط‌های آموزشی با اجتماع محله‌ای است. بنابراین در دیدگاه کلی آنچه ارتباط این دو مفهوم را با نظام برنامه‌ریزی شهری مشخص می‌کند، رابطۀ ساختار اجتماعی آموزش با مکان است. بر این مبنا، با توجه به نو بودن موضوع پژوهش در ادبیات جغرافیای شهری ایران، مؤلفه‌های شکل‎دهندۀ مدرسۀ اجتماع محور شناسایی، بررسی و تحلیل شده و چارچوب کلی نظری-مفهومی و مدل‌سازی متغیرهای دخیل در آن بر پایه دیدگاه توسعۀ پایدار تدوین و ارایه شده است. از این رو براساس اهمیت نقش کالبدی عناصر شهری و عملکرد اجتماعی – هویتی آن بر مبنای بهره‌گیری از فلسفۀ پراگماتیستی و رویکرد آمیخته، کاربست تکنیک تحلیل محتوا و روش پشتیبان اجماع گسسته به وسیلۀ استخراج مضامین و مفاهیم و مقوله‌سازی از طریق کدگذاری داده‌بنیاد و سپس کاربست آن در مدل آن، عوامل مؤثر بر مدرسۀ اجتماع محله محور بر پایۀ توسعۀ پایدار واکاوی و تحلیل شده است. نتایج این جمع‌بندی بر مبنای نمونۀ هدفمند تعیین شده است و از میان منابع  تخصصی  و همچنین 12 خبرۀ حوزه برنامه‌ریزی شهری استخراج شده که بیانگر اهمیت 9 متغیرِ ساختار سیاسی، مدیریت فرهنگی، مدیریت اقتصادی، مدیریت اجتماعی، مدیریت محیطی، یادگیری، مدارس تمام‌وقت، فضای چند عملکردی، مدیریت فضای آموزشی در تعریف و مدل‌سازی مدارس اجتماع محور است. 
 

کلیدواژه‌ها

  • - آموزش
  • -اجتماع محله ‌محور
  • -توسعۀ پایدار
  • -توافق زیستی – محیطی

موضوعات

  • جغرافیا و برنامه ریزی شهری
  • XML
  • اصل مقاله 1.74 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
References
Allemang, B., Sitter, K., and Dimitropoulos, G. 2022. Pragmatism as a paradigm for patient‐oriented research. Health Expectations, 25(1), 38-47. doi: 10.1111/hex.13384. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34748689/
Blaton, L., and Van Avermaet, P. 2016. Community schools in Ghent: Strengthening neighborhoods in Belgium (Flanders). Developing Community Schools, Community Learning Centers, Extended-service Schools, and Multi-service Schools: International Exemplars for Practice, Policy and Research, 173-204.‏ DOI: 10.1007/978-3-319-25664-1_7
Charmaz, K. 2014. Constructing grounded theory, Second Edition, SAGE, 416.
Cogan, J. J., 1982. Education and Development in the Third World. Chapter at: Educational Leadership, Mike Bottery, By the Association for Supervision and Curriculum Development. 241. https://www.scribd.com/document/434616700/ebook-Educational-Leadership-pdf
Connell, R. W., Ashenden, D., Kessler, S., and Dowsett, G. W. 2021, Making the difference: Schools, families, and social division.  Routledge, 228 P., DOI: 10.4324/9781003116400
Creswell, J. W., and Creswell, J. D. 2005. Mixed methods research: Developments, debates, and dilemmas, A chapter (18) of the book: Research in organizations: Foundations and methods of inquiry, 315-326. (459p.) Berrett-Koehler Publishers, PDF e-book ISBN 978-160509-333-8
Firmansyah, F. 2022. A New Paradigm on Human Resources Management in State Islamic University. Al-Ishlah: Journal Pendidikan, 14(1), 71-84. DOI: 10.35445/alishlah.v14i1.1513
Fletcher, (2003), Participation, negotiation, and poverty: encountering the power of images pro-poor development programs, Burlington, VT, Ashgate, 188. ISBN:0754633772, 9780754633778.
Heath, N.L Duggan, J.M., Lewis, S.P., and Baxter, A.L. 2012. An examination of the scope and nature of non-suicidal self-injury online activities: Implication for school mental health professionals. School Mental Health, 4(1),56-67, 26. DOI: 10.1007/s12310-011-9065-6
http:// modireamari.org/Cohen’s kappa coefficient.
Kim, G. 2023. Geography education professionals’ understanding of global citizenship: Insights for a more just geography curriculum. Theory & Research in Social Education, 1-26. Doi:10.1080/00933104.2022.2159595
Klevan, S., Daniel J, Fehrer, K. and Maier A, 2023. Creating the Conditions for Children to Learn: Oakland’s Districtwide Community Schools Initiative. Learning Policy Institute. https://doi.org/10.54300/784.361
Lieber, E., Fung, H., and Leung, P. W.-L. (2006). Chinese child-rearing beliefs: Key dimensions and contributions to the development of culture-appropriate assessment. Asian Journal of Social Psychology, 9(2), 140–147. https://doi.org/10.1111/j.1467-839X.2006.00191.x
Liu, W., Cheng, H., and Han, X. 2022. Rebuilding geography for the 21st century through disciplinary reunification and social engagement. Environment and Planning Journal indexing and metrics: 1(1), 114-124. https://doi.org/10.1177/26349825221082162.
Miller, K. D. 2015. Agent-based modeling and organization studies: A critical realist perspective. Organization Studies: 36(2), 175-196. https://doi.org/10.1177/0170840614556921
Neuman, W.L. 2011 Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. 7th Edition, Pearson, Boston. 598.  ISBN, 1292020237, 9781292020235.
Oskouee Aras, A., and Badamchizadeh, P. 2024. Analyzing the approaches of neighborhood-oriented planning and community-oriented regeneration. Geography and Human Relationships, 6(3), 733-767.‏ Doi:10.22034/GAHR.2023.406966.1912
Rock, A. E. 2022. Bringing geography to the community: Community-based learning and the geography classroom. GeoJournal, 87(Suppl 2), 235-247. DOI: https://doi.org/10.1007/s10708-021-10408-3
Saldana, J., 2016. The Coding Manual for Qualitative Researchers. Translated by Abdullah Giviyan, 1st Edition, Tehran: Elm va Farhang Scientific and Cultural Publishing Company, 476 pages.  (In Persian)
 Sharifi, S. M., Farhangi, A., Heydari, A., Aghili, S., and Mirzaei Rabar, F. 2020. Designing a Competency Model for Leaders in Creative Industries Using the Discrete Consensus Support Method and Interpretive Structural Modeling. Industrial Management, 12(2), 299-. (In Persian).
Strauss, A., and Corbin, J. 1994. Grounded Theory Methodology: An Overview. In N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (Chapter 17, pp. 273-285). Thousand Oaks,184. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1264397
Wong, Tai-Chee and Belinda Y. 2011.Eco-city Planning Policies, Practice, and Design, Springer Dordrecht Heidelberg London New York, 295. ISBN-10: 9400703821 ISBN-13‏: ‎ 978-9400703827
Xu, J., and Wu, Z. 2011. A discrete consensus support model for multiple attribute group decision making. Knowledge-Based Systems, 24(8), 1196-1202.‏ DOI: 10.1016/j.knosys.2011.05.007
    • تعداد مشاهده مقاله: 214
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30
توسعه پایدار محیط جغرافیایی
دوره 6، شماره 11
پاییز و زمستان
اسفند 1403
صفحه 209-226
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.74 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 214
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30

APA

شریفی‌تشنیزی, رامین , فنی, زهره و مرید السادات, پگاه . (1403). مفهوم و گفتمان مراکز آموزشی اجتماع محله در پارادایم پایداری شهری. توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 6(11), 209-226. doi: 10.48308/sdge.2023.232278.1134

MLA

شریفی‌تشنیزی, رامین , , فنی, زهره , و مرید السادات, پگاه . "مفهوم و گفتمان مراکز آموزشی اجتماع محله در پارادایم پایداری شهری", توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 6, 11, 1403, 209-226. doi: 10.48308/sdge.2023.232278.1134

HARVARD

شریفی‌تشنیزی, رامین, فنی, زهره, مرید السادات, پگاه. (1403). 'مفهوم و گفتمان مراکز آموزشی اجتماع محله در پارادایم پایداری شهری', توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 6(11), pp. 209-226. doi: 10.48308/sdge.2023.232278.1134

CHICAGO

رامین شریفی‌تشنیزی , زهره فنی و پگاه مرید السادات, "مفهوم و گفتمان مراکز آموزشی اجتماع محله در پارادایم پایداری شهری," توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 6 11 (1403): 209-226, doi: 10.48308/sdge.2023.232278.1134

VANCOUVER

شریفی‌تشنیزی, رامین, فنی, زهره, مرید السادات, پگاه. مفهوم و گفتمان مراکز آموزشی اجتماع محله در پارادایم پایداری شهری. توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 1403; 6(11): 209-226. doi: 10.48308/sdge.2023.232278.1134

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • رتبه علمی نشریه توسعه پایدار محیط جغرافیایی 1401-12-02
 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب