• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

توسعه پایدار محیط جغرافیایی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی مقطعیِ میزان پایداری نظام جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا (مورد: بهره‌گیران از خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

ارزیابی مقطعیِ میزان پایداری نظام جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا (مورد: بهره‌گیران از خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران)

    نویسندگان

    • سید فصل الله حسینی 1
    • لطفعلی کوزه گر کالجی 2
    • محمدتقی رضویان 3

    1 گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دنشگاه شهید بهشتی تهران

    2 دانشگاه شهید بهشتی

    3 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

10.48308/sdge.2023.103897
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

با شیوع همه‌گیری کرونا دگرگونی بزرگی در حیات زیست شهری به وجود آمد که نظام جابجایی یکی از اصلی‌ترین کانون‌های آن بود. پایداری نظام جابجایی، یکی از پایه‌ای‌ترین چالش‌های مدیریت شهری بخصوص در کلانشهرها به-شمار می‌‌رود که تبعات آن می‌تواند طیف گسترده‌ای از مخاطرات زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... را دربرگیرد. بر همین اساس این پژوهش با هدف بررسی مقطعی میزان پایداری نظام جابجایی در میان کاربران خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران درصدد بررسی تفاوت‌های آن در چهار زیرشاخص مدیریت سفر، تقاضای سفر، رفتار سفر و الگوی سفر است. نتایج پژوهش که حاصل از 400 نمونه به روش غیرتصادفی-سهمیه‌ای و با بهره‌گیری از آزمون t-test تک‌نمونه‌ای مستقل است نشان می‌دهد که پیش از همه‌گیری ناپایداری مشهود است و میانگین آماری زیرشاخص‌ها 2.82 است در حالی که در حین همه‌گیری به سمت پایداری سوق پیدا می‌کند و میانگین آن به 3.93 ارتقا می‌یابد که نشان‌دهنده پایداری کاملا قابل قبولی است. پس از شیوع همه‌گیری میانگین پایداری اندکی تقلیل می‌یابد اما همچنان در سطح نسبتا قابل قبول ارزیابی می‌شود بدین معنی که میانگین گویه‌ها با عدد 3.58 اختلاف قابل توجهی با پیش از همه‌گیری دارد. همچنین نتایج گویای آن است که زیرشاخص "تقاضای سفر" بالاترین میانگین‌ (با عدد 3.65) را در میان سایر زیرشاخص‌ها بدست آورده است و از پایداری بیشتری برخوردار است و زیرشاخص "رفتار سفر" یا میانگین کل 3.33 کمترین امتیاز را کسب نموده است.

کلیدواژه‌ها

  • پایداری
  • حمل‌ونقل
  • کرونا
  • نظام جابجایی

موضوعات

  • جغرافیا و برنامه ریزی شهری
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 154
توسعه پایدار محیط جغرافیایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 154

APA

حسینی, سید فصل الله , کوزه گر کالجی, لطفعلی و رضویان, محمدتقی . (1402). ارزیابی مقطعیِ میزان پایداری نظام جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا (مورد: بهره‌گیران از خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران). توسعه پایدار محیط جغرافیایی, (), -. doi: 10.48308/sdge.2023.103897

MLA

حسینی, سید فصل الله , , کوزه گر کالجی, لطفعلی , و رضویان, محمدتقی . "ارزیابی مقطعیِ میزان پایداری نظام جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا (مورد: بهره‌گیران از خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران)", توسعه پایدار محیط جغرافیایی, , , 1402, -. doi: 10.48308/sdge.2023.103897

HARVARD

حسینی, سید فصل الله, کوزه گر کالجی, لطفعلی, رضویان, محمدتقی. (1402). 'ارزیابی مقطعیِ میزان پایداری نظام جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا (مورد: بهره‌گیران از خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران)', توسعه پایدار محیط جغرافیایی, (), pp. -. doi: 10.48308/sdge.2023.103897

CHICAGO

سید فصل الله حسینی , لطفعلی کوزه گر کالجی و محمدتقی رضویان, "ارزیابی مقطعیِ میزان پایداری نظام جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا (مورد: بهره‌گیران از خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران)," توسعه پایدار محیط جغرافیایی, (1402): -, doi: 10.48308/sdge.2023.103897

VANCOUVER

حسینی, سید فصل الله, کوزه گر کالجی, لطفعلی, رضویان, محمدتقی. ارزیابی مقطعیِ میزان پایداری نظام جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا (مورد: بهره‌گیران از خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران). توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 1402; (): -. doi: 10.48308/sdge.2023.103897

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • رتبه علمی نشریه توسعه پایدار محیط جغرافیایی 1401-12-02
 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب