ارزیابی مقطعیِ میزان پایداری نظام جابجایی در دوران همه‌گیری کرونا (مورد: بهره‌گیران از خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دنشگاه شهید بهشتی تهران

2 دانشگاه شهید بهشتی

3 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

با شیوع همه‌گیری کرونا دگرگونی بزرگی در حیات زیست شهری به وجود آمد که نظام جابجایی یکی از اصلی‌ترین کانون‌های آن بود. پایداری نظام جابجایی، یکی از پایه‌ای‌ترین چالش‌های مدیریت شهری بخصوص در کلانشهرها به-شمار می‌‌رود که تبعات آن می‌تواند طیف گسترده‌ای از مخاطرات زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... را دربرگیرد. بر همین اساس این پژوهش با هدف بررسی مقطعی میزان پایداری نظام جابجایی در میان کاربران خط 7 سامانه اتوبوس‌رانی تندرو تهران درصدد بررسی تفاوت‌های آن در چهار زیرشاخص مدیریت سفر، تقاضای سفر، رفتار سفر و الگوی سفر است. نتایج پژوهش که حاصل از 400 نمونه به روش غیرتصادفی-سهمیه‌ای و با بهره‌گیری از آزمون t-test تک‌نمونه‌ای مستقل است نشان می‌دهد که پیش از همه‌گیری ناپایداری مشهود است و میانگین آماری زیرشاخص‌ها 2.82 است در حالی که در حین همه‌گیری به سمت پایداری سوق پیدا می‌کند و میانگین آن به 3.93 ارتقا می‌یابد که نشان‌دهنده پایداری کاملا قابل قبولی است. پس از شیوع همه‌گیری میانگین پایداری اندکی تقلیل می‌یابد اما همچنان در سطح نسبتا قابل قبول ارزیابی می‌شود بدین معنی که میانگین گویه‌ها با عدد 3.58 اختلاف قابل توجهی با پیش از همه‌گیری دارد. همچنین نتایج گویای آن است که زیرشاخص "تقاضای سفر" بالاترین میانگین‌ (با عدد 3.65) را در میان سایر زیرشاخص‌ها بدست آورده است و از پایداری بیشتری برخوردار است و زیرشاخص "رفتار سفر" یا میانگین کل 3.33 کمترین امتیاز را کسب نموده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A cross-sectional assessment of the stability of the transportation system during the corona epidemic (Case: users of line 7 of Tehran's rapid bus system)

نویسندگان [English]

  • s h 1
  • Lotfali Kozegar Kaleji 2
  • t r 3
1 sbu
2 sbu
3 sbu
چکیده [English]

With the spread of the Corona epidemic, there was a big change in urban life, of which the transportation system was one of the main focuses. The sustainability of the transportation system is considered one of the most basic challenges of urban management, especially in metropolises, whose consequences can include a wide range of environmental, social, economic, etc. risks. Based on this, this research aims to cross-sectionally investigate the level of sustainability of the transportation system among the users of line 7 of Tehran's fast bus system and investigate its differences in four sub-indexes of travel management, travel demand, travel behavior and travel pattern The results of the research, which is the result of 400 samples using a non-random-quota method and using an independent one-sample t-test, show that instability is evident before the epidemic, and the statistical average of the sub-indices is 2.82, while during The epidemic tends towards stability and its mean increases to 3.93, which indicates quite acceptable stability. After the outbreak of the epidemic, the average stability is slightly reduced, but it is still evaluated at a relatively acceptable level, which means that the average of the items with a number of 3.58 is significantly different from before the epidemic. Also, the results show that the "travel demand" sub-index has the highest average (with a number of 3.65) among other sub-indexes and is more stable, and the "travel behavior" sub-index or the total average of 3.33 has the lowest score.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sustainability
  • transportation
  • corona
  • transportation system