تحلیل سیستمی پیشران های کلیدی موثر بر توسعه گردشگری خلاق در شهرستان بروجرد

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و هدف
جمع بندی نتایج بررسی پیشینه تحقیق نشان می دهد توسعه گردشگری پایدار به دلیل اهمیت آن و آثار بالقوه مثبت و منفی که به همراه دارد بدون برنامه­ریزی امکان­پذیر نخواهد بود؛ لذا اتخاذ سیاست­های اصولی از راه فرایند برنامه­ریزی­ها و مدیریت ضروری خواهد بود. بنابراین مدیریت شهری و روستایی می­تواند با آگاهی از پیشران­های کلیدی در راستای توسعه پایدار گردشگری حرکت نماید. بررسی ادبیات موضوع در این پژوهش نشان می­دهد که در کنار توجه به توسعه پایدار گردشگری با تعیین پیشران­های کلیدی در دنیای به شدت رقابتی در برنامه­ریزی و مدیریت­ها، نیاز به رویکردی خلاقانه نیز وجود خواهد داشت تا شاخص­های مورد نظر، جهت بررسی با نگاهی خلاقانه تعیین و مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین پژوهش پیش­رو قصد دارد که با تکیه بر دیدگاه نوین برنامه­ریزی و با استفاده از روش­های خاص آینده پژوهی به شناسایی عوامل کلیدی موثر بر توسعه گردشگری خلاق شهرستان بروجرد بپردازد.
روش­ شناسی
پژوهش حاضر از نظر ماهیت تحلیلی و اکتشافی مبتنی بر رویکرد آینده­پژوهی و روش پیمایشی و میدانی می­باشد؛‌ همچنین به لحاظ گردآوری داده­ها از نوع ترکیبی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل35 نفر از متولیان سازمان­ها و کارشناسان متخصص مرتبط با موضوع در شهرستان بروجرد می­باشد. در بخش کیفی جهت شناسایی  نیروهای پیشران و عدم قطعیت­ها از مشاهده، پویش محیطی و مطالعات اسنادی، بحث­های گروهی و مصاحبه نیمه ساختار یافته (تکنیک دلفی) و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. با نگاهی به رویکرد PESTEL،‌ ابعاد و متغیرهای موثر بر توسعه گردشگری خلاق همچون ابعاد محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ... در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت با استفاده از نرم افزار MICMAC پیشران­های کلیدی مؤثر بر توسعۀ گردشگری خلاق در شهرستان بروجرد شناسایی و رتبه­بندی شده اند.
 
 
یافته­ها و بحث
یافته های تحقیق و نحوه پراکنش متغیرها در صفحه پراکندگی جهت تعیین وضعیت پایداری و ناپایداری سیستم در محدوده مورد مطالعه، حاکی از ناپایداری سیستم است. یعنی گردشگری خلاق در شهرستان بروجرد در وضعیت مناسبی قرار ندارد. در نهایت با توجه به رتبه­های به دست آمده از تاثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم متغیرها، 10عامل کلیدی به عنوان شاخص­های کلیدی مؤثر برتوسعه گردشگری خلاق شهرستان بروجرد انتخاب شدند که عبارتند از: «افزایش میدان­های هوایی، ریلی و زمینی به شهرستان  »؛ «بازاریابی و حمایت از سرمایه گذاران  »؛ «دسترسی به شبکه جهانی نت  »؛ « ارتقای سطح زبان­های خارجی و ارتباط با دانشگاه­ها و صنعت  »؛ «ارتقای سطح دانش کارکنان واحدهای گردشگری»؛ « توجه به تنوع قومیتی و فرهنگی»  ؛ «مشارکت بومیان و توجه به اقشار آسیب پذیر» ؛ «حمایت از آیین­ها و سنت­های جامعه­ی شهری و روستایی و برگزاری رویدادها»؛  «اخلاق مداری و حفظ امنیت اجتماعی» و «اشتغال زایی در بخش گردشگری». بدین ترتیب سناریوهای آینده وضعیت گردشگری خلاق در شهرستان بروجرد  نیز می­بایست بر اساس این عوامل طراحی شوند.
نتیجه­گیری
براساس نتایج به دست آمده، چندین عامل کلیدی به عنوان شاخص­های کلیدی مؤثر برتوسعه گردشگری خلاق شهرستان بروجرد در آینده انتخاب شدند که رتبه یک تا سه آن به ترتیب شامل افزایش میدان­های هوایی، ریلی و زمینی به شهرستان، بازاریابی و حمایت از سرمایه گذاران و دسترسی به شبکه جهانی نت است. همچنین براساس یافته­های تحقیق، پیشران­های نهایی موثر بر گردشگری خلاق در شهرستان بروجرد به ترتیب شامل «عوامل اجتماعی –فرهنگی با چهار پیشران» ، «عوامل اقتصادی با دو پیشران»، «عوامل آموزشی با دو پیشران» و« عوامل زیرساختی و کالبدی با یک پیشران» است. از مهمترین نتایج این تحقیق، وضعیت توزیع و پراکنش متغیرهای موثر بر گردشگری خلاق در شهرستان بروجرد می باشد که حاکی از ناپایداری وضعیت سیستم در محدوده مورد مطالعه است که نشان از لزوم توجه هر گونه برنامه­ریزی با در نظر گرفتن عدم قطعیت­های آینده و با بهره­گیری از دانش آینده­نگاری خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determine the Key Factors of Creative Tourism Development in Borujerd County

نویسندگان [English]

  • narges ahmadifard 1
  • majid saeidirad 2
1 Department of Human Geography, Faculty of Geography, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Human Geography, Faculty of Geography, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and purpose
The summary of the results of the research background shows that the development of sustainable tourism will not be possible without planning due to its importance and the potential positive and negative effects it brings. Therefore, it will be necessary to adopt fundamental policies through the process of planning and management. Therefore, urban and rural management can move towards the sustainable development of tourism with the knowledge of key drivers. The literature review of the subject in this research shows that in addition to paying attention to the sustainable development of tourism by determining the key drivers in a highly competitive world in planning and management, there will also be a need for a creative approach in order to examine the desired indicators with Determined and examined from a creative point of view. Therefore, the current research aims to identify the key factors affecting the development of creative tourism in Borujerd County by relying on the new perspective of planning and using special futures studies methods.
Methodology
The current research is analytical and exploratory in nature and based on the futures studies approach and survey and field method; it is also of a mixed type in terms of data collection. The statistical population of the research includes 35 people from the trustees of organizations and experts related to the subject in Borujerd County. In the qualitative part, in order to identify the driving forces and uncertainties, observation, environmental scanning and documentary studies, group discussions and semi-structured interviews (Delphi technique) were used, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used. Looking at the PESTEL approach, the dimensions and variables affecting the development of creative tourism, such as environmental, economic, social and cultural dimensions, etc. in this County were examined and finally, by using MICMAC software, the key drivers affecting the development of creative tourism in Borujerd County has been identified and ranked.
Findings and discussion
The findings of the research and the distribution of the variables in the distribution plane to determine the state of stability and instability of the system in the studied area indicate the instability of the system. It means that creative tourism in Borujerd County is not in a good condition. Finally, according to the ranks obtained from the direct and indirect influence of the variables, 10 key factors were selected as key indicators effective on the development of creative tourism in Borujerd County, which are: "Increasing air, rail and ground lines to the County "; "Marketing and supporting investors"; "Access to the global network"; "Improve the level of foreign languages and communication with universities and industry"; "Improving the level of knowledge of employees of tourism units"; "Attention to ethnic and cultural diversity"; "Participation of natives and attention to vulnerable groups"; "Supporting the rites and traditions of urban and rural society and holding events"; "Oriental ethics and maintaining social security" and "Employment in the tourism sector". Thus, the future scenarios of creative tourism in Borujerd County should be designed based on these factors.
Conclusion
Based on the results obtained, several key factors were selected as key indicators effective for the development of creative tourism in Borujerd County in the future, which ranks from one to three, respectively, including the increase of air, rail and ground lines to the city, marketing and support for investors and Access to the global network. Also, based on the findings of the research, the final drivers affecting creative tourism in Borujerd County include "social-cultural factors with four drivers", "economic factors with two drivers", "educational factors with two drivers" and "infrastructural and physical factors with one driver " respectively. One of the most important results of this research is the state of distribution and dispersion of the variables affecting creative tourism in Borujerd County, which indicates the instability of the system in the study area, which shows the need to pay attention to any planning considering the uncertainties of the future and with Taking advantage of knowledge will be foresight.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Futures studies
  • Borujerd
  • Key drivers
  • Creative tourism
  • Micmac
شوارتز، پ.، 1398 . هنر دورنگری: برنامهریزی برای آینده در دنیایی با عدم قطعیت، انتشارات مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری
دفاعی، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، چاپ دوم، تهران، 262 ص.
علیاکبری، ا.، پوراحمد، ا. و جلالآبادی، ل.، 1397 . شناسایی پیشرانهای مؤثر بر وضعیت آینده گردشگری پایدار شهر کرمان با
رویکرد آیندهپژوهشی، گردشگری و توسعه: 7 ( 1 ،) 156 - 178 . https://www.itsairanj.ir .
سرائی، م.، علی زاده شورکی، ی. و رضایی، م.، 1399 . شناسایی پیشرانهای کلیدی موثر در گردشگری پایدار و تدوین مطلوبترین
سناریو )مورد پژوهشی: شهر تاریخی میبد(، کاوشهای جغرافیایی مناطق بیابانی: 8 ( 1 ،) 113-131 . https://old.sid.ir
صاحبی پورفرد، م.، خادم الحسینی، ا.، صابری، ح. و مختاری ملک آبادی، ر.، 1401 . تعیین پیشرانهای کلیدی موثر بر وضعیت
آینده گردشگری خلاق شهر اصفهان، جغرافیایی فضای گردشگری: 11 ( 43 ،) 1-22 . https://gjts.malayer.iau.ir .
مهرافزون، م.، 1398 . تبیین چالشها و راهکارها در گردشگری شهرستان بروجرد، جغرافیا و برنامهریزی شهری چشمانداز زاگرس:
11 ( 40 ،) 127 - 154 . https://zagros.borujerd.iau.ir .
مقیمی، ا.، 1393 . معرفتشناسی آیندهپژوهی در رویکردهای نظری به برنامهریزی شهری، معماری و صنعت ساختمان، مدیریت
شهری: 14 ( 38 ،) 75-104 . https://ums.srbiau.ac.ir .
موسوی، م. و کهکی، ف.س.، 1396 . آیندهپژوهی در آمایش سرزمین: نگاهی به کاربرد نرمافزارهای میکمک و سناریو ویزارد،
انتشارات دانشگاه ارومیه، چاپ اول، ارومیه، 250 ص.
Bhaskara, G.I. and Viachaslau, F., 2021. The COVID-19 pandemic and organisational learning for disaster planning and management: A perspective of tourism businesses from a destination prone to consecutive disasters, Journal of Hospitality and Tourism Management: 46(4), 364-375. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.01.011
Balslev Thi Phi, G. and Clausen, H., 2021. Fostering innovation competencies in tourism higher education via design-based and value-based learning, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education: 29, 116-124. https://www.sciencedirect.com
Buhalis, D., 2005. Information Communication Technology-Revolutionizing Tourism: 30(3), 7-16, DOI:10.1080/02508281.2005.11081482
Castro, C.M.D., 2012. New technology and creative tourism: a case study for the city of Porto as novas tecnologies ecoturism criativo: estudo de caso da cidade do Porto (Doctoral dissertation).
Gordin, V. and Matetskaya, M., 2012. Creative tourism in Saint Petersburg: the state of the art, Journal of Tourism Consumption and Practice: 4(2), 55-68. https://www.researchgate.net
Campbell, C., 2010. Creative tourism providing a competitive edge, Tourism Insights: 3(5), 55-68.
Carlisle, Sh., Johansen, A. and Kunc, M., 2015. Strategic foresight for (coastal) urban tourism market complexity: The case of Bournemouth, Tourism Management journal: 54(10), 81-95. DOI:10.1016/j.tourman.2015.10.005
Duxbury, N., Bakas, F.E., Vinagre de Castro, T. and Silva, S., 2020. Creative tourism development models towards sustainable and regenerative tourism, Sustainability: 13(1), 1-17. https://doi.org/10.3390/su13010002.
European Travel Commission/World Tourism Organization, 2005. City Tourism and Culture: The European experience, Madrid: World Tourism Organization
Florida, R.L., 2002. The rise of the creative class, and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life, New York: Basic Books: 29(3), 17-30. https:// DOI:10.2307/3552294
Healy, T.J., Hill, N.J., Barnett, A. and Chin, A., 2020. A global review of elasmobranch tourism activities, management and risk, Marine Policy Journal, Vol. 118, pp https://doi.org/10.1016/j.marpol.2020.103964
Hansard., 2006. 10 November., 2003. Column 32W.
www.publications.parliament.uk/pa/cm200203/cmhansrd/vo031110/text/31110w09.htm (accessed 3 July 2007).
Hettne, B., 2002. Current Trends and Future Options in Development Studies, In Vandana Desai and Robert B. Potter (Eds), The companion to Development Studies, New York: Oxford University Press.
Lewis Nathaniel, M. and Donald, B., 2010. A New Rubric for ‘Creative City’ Potential in Canada’s Smaller Cities, Urban Studies: 47(1), 29-54. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0042098009346867.
Lukoseviciute, G. and Panagopoulos, Th., 2021. Management priorities from tourists’ perspectives and beach quality assessment as tools to support sustainable coastal tourism, Ocean & Coastal Management: 208. https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2021.105646
Orlando, L., Ortega, L. and Defeo, O., 2021. Perspectives for sandy beach management in the Anthropocene: Satellite information, tourism seasonality, and expert recommendations, Estuarine, Coastal and Shelf Science: 262, 10-23. https://www.sciencedirect.com.
Postma, A., 2015. Investigating scenario planning–a European tourism perspective, Urnal of Tourism Furures: 1(1), 46-52. https://www.researchgate.net
Paskova, M., Wall, G., Zejda, D. and Zelenka, J., 2021. Tourism carrying capacity reconceptualization: Modelling and management of destinations, Journal of Destination Marketing & Management: 21, 100638. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2021.100638.
Raymond, C., 2022. Creative Tourism New Zealand: The practical challenges of developing creative tourism. In: G. Richards & J. Wilson (Eds.), Tourism,creativity and development. London: Routledge, 392 p.
Richards, G., 2019. Creativity and tourism in the city, Current Issues in Tourism: 17(2), 119-144. DOI: 10.1080/13683500.2013.783794.
Richards, G., 2020. Designing creative places: The role of creative tourism, Annals of Tourism Research: 85(10), 54-61. https://www.sciencedirect.com.
Richards, G., 2001. Cultural Attractions and European Tourism, Wallingford: CABI, 259 p.
Schwaninger, M., 1989. Trends in leisure and tourism for 2000-2010. Book title, Tourism Marketing and Management Handbook, Prentice Hall, London, 599- 605.
Stolarick, K., Denstedt, M., Donald, B. and Spencer, G.M., 2010. Creativity, tourism and economic development in a rural context: The case of Prince Edward County, Journal of Rural and Community Development: 5(1), 2. Taghdisi, A., Rastghalam. https://www.researchgate.net
VisitBritain, 2006. Cultural Tourism Advisory Guide, London: VisitBritain, 59 p.
Tapfuma, M.M., Musavengane, R. and Magwaza, R., 2023. The role of creative tourism through arts and crafts in promoting inclusive tourism in Zimbabwe, Journal of Tourism and Cultural Change, 1-20. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14766825.2023.2231401
Jamal, T. and Robinson, M., 2009. Tourism Studies, second edition, London, 250 p.
Zhang, Y., Yang, H. and Wang, G., 2021. Monitoring and management of high-end tourism in protected areas based on 3D sensor image collection, Displays Journal: 70(10), 102089 https://doi.org/10.1016/j.displa.2021.102089.