چکیده
پیشینه و هدف
در ادبیات و برنامهریزی مطالعات گردشگری و توسعه گردشگری، خلاقیت و نوآوری، بدون شک عامل ضروری برای توسعه محسوب میشود. استان اصفهان به عنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور و همچنین سهم 8/7 درصدی این استان در توسعه فناوری دیجیتال، میتواند نقش قابل توجهی را در توسعه ایفا نماید. با توجه به مقدمه مذکور مناطق روستایی استان اصفهان که دارای ظرفیت و قابلیت گردشگری می باشند آنگونه که باید و شاید از این فرصت خود کاربرد ننموده و ساکنان این نواحی با مشکلات زیادی روبرو بوده، حال فناوریهای اطلاعاتی-ارتباطی به عنوان مولفه ای تاثیرگذار در جهت معرفی، شناسایی، گسترش و توسعه گردشگری این نواحی میتواند مثمر ثمر واقع گردد. ازاینرو تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است: تاثیرات فناوری اطلاعاتی-ارتباطی برایجاد زیرساختهای گردشگری خلّاق در منطقه موردمطالعه چیست؟
روش شناسی
تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات علی است. جامعه آماری پژوهش را 3808 سرپرست خانوار 19 روستای انتخابی هدف گردشگری در استان اصفهان را تشکیل داد. از فرمول کوکران برای محاسبه حجم نمونه آماری استفاده و تعیین حجم نمونه (برابر با 349 خانوار) با روش تصادفی سیستماتیک از جامعه روستایی انجام شد. برای رعایت اصول و تکنیک کار و سنجش میزان پایایی در تدوین و تنظیم پرسشنامه، روش آلفای کرونباخ در SPSS 22 بکاررفته است. نتایج حاکی از آن است که پرسشنامه از پایایی بالا برخوردار و برابر 855/0 است. همچنین ضمن اطمینان از نرمال بودن توزیع دادهها با کاربرد از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای سنجش اطلاعات گردآوری از آزمون تی تک نموده ای و مدل معادلات ساختاری(Smart PLS) کاربرد شده است.
یافتهها و بحث
نتایج آزمون همبستگی پیرسون (با اطمینان از توزیع نرمال دادهها) نشان میدهد که بین ابعاد فناوری اطلاعاتی-ارتباطی با شکلگیری زیرساختهای گردشگری خلاق در سطح معناداری کمتر از 0.01، همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد، پس با افزایش کاربرد از اطلاعاتی-ارتباطی و ابعاد آن، زیرساختهای گردشگری خلاق نیز بهبودیافته است. جهت بررسی تأثیر فناوری اطلاعاتی-ارتباطی بر زیرساخت گردشگری خلاق با کاربرد از رویکرد مدلسازی معادله ساختاری واریانس محور متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش بهصورت متغیرهای مکنون و در قالب مدلهای عاملی مرتبه اول وارد مدل معادله ساختاری گردیدند. تمام شاخصهای پژوهش حاضر بار عاملی بیش از 4/0 داشته و از اعتبار و روایی بالایی برای سنجش متغیرها برخوردار هستند و همبستگی قابل قبولی بین شاخصها وجود دارد. رابطه بین شاخص های معنادار و مستقیم است؛ که طبق ضرایب استاندارد، 2/27 درصد از تغییرات در سطح زیرساختهای گردشگری خلاق نمونه بهطور مستقیم توسط شاخص فرایند خلاق پیشبینی میشود. در کل با توجه به مقدار ضریب تعیین (R2) برای متغیر زیرساختهای گردشگری خلاق (967/0) مشخص شد تأثیرگذاری فناوری اطلاعاتی-راتباطی روستایی بر زیرساختهای گردشگری خلاق در سطح قوی است.
نتیجه گیری
گردشگری خلاق روستایی قادر است بخشهای جدیدی را به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی روستا بیفزاید و فرصتهای جدیدی را برای پیشرفت روستا در مقیاس ملی و فراملی ایجاد کند. در کل با توجه به مقدار ضریب تعیین (R2) برای متغیر زیرساختهای گردشگری خلاق (967/0) مشخص شد تأثیرگذاری فناوری اطلاعاتی-ارتباطی روستایی (ICT) بر زیرساختهای گردشگری خلاق در سطح قوی است؛ و 7/99 درصد تغییرات زیرساختهای گردشگری خلاق در منطقه موردمطالعه بهوسیله کاربرد از فناوری اطلاعاتی-ارتباطی روستایی پیشبینیشده است. مقدار بهدستآمده برای شاخصGOF (به میزان 887/0)، نیز برازش بسیار مناسب مدل ساختاری تحقیق را تائید میکند.
کلیدواژهها
موضوعات