تحلیل اثرگذاری فناوری اطلاعاتی-ارتباطی بر گردشگری خلاق ( مورد مطالعه: مناطق روستایی استان اصفهان)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

گروه جغرافیاو برنامه ریزی روستایی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

پیشینه و هدف
در ادبیات و برنامه­ریزی مطالعات گردشگری و توسعه گردشگری، خلاقیت و نوآوری، بدون شک عامل ضروری برای توسعه محسوب می­شود. استان اصفهان به عنوان یکی از قطب­های گردشگری کشور و همچنین سهم 8/7 درصدی این استان در توسعه فناوری دیجیتال، می­تواند نقش قابل توجهی را در توسعه ایفا نماید. با توجه به مقدمه مذکور مناطق روستایی استان اصفهان که دارای ظرفیت و قابلیت گردشگری می باشند آنگونه که باید و شاید از این فرصت خود کاربرد ننموده و ساکنان این نواحی با مشکلات زیادی روبرو بوده، حال فناوریهای اطلاعاتی-ارتباطی به عنوان مولفه ای تاثیرگذار در جهت معرفی، شناسایی، گسترش و توسعه گردشگری این نواحی می­تواند مثمر ثمر واقع گردد. ازاین‌رو تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است: تاثیرات فناوری اطلاعاتی-ارتباطی برایجاد زیرساخت­های گردشگری خلّاق در منطقه موردمطالعه چیست؟
 روش‌ شناسی
تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات علی است. جامعه آماری پژوهش را 3808 سرپرست خانوار 19 روستای انتخابی هدف گردشگری در استان اصفهان را تشکیل داد. از فرمول کوکران برای محاسبه حجم نمونه آماری استفاده و  تعیین حجم نمونه (برابر با 349 خانوار) با روش تصادفی سیستماتیک از جامعه روستایی انجام شد. برای رعایت اصول و تکنیک کار و سنجش میزان پایایی در تدوین و تنظیم پرسشنامه،  روش آلفای کرونباخ در SPSS 22 بکاررفته است. نتایج حاکی از آن است که پرسشنامه از پایایی بالا برخوردار و برابر 855/0 است. همچنین ضمن اطمینان از نرمال بودن توزیع داده‌ها با کاربرد از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای سنجش اطلاعات گردآوری از آزمون تی تک نموده ای و مدل معادلات ساختاری(Smart PLS) کاربرد شده است.
یافته­ها و بحث
نتایج آزمون همبستگی پیرسون (با اطمینان از توزیع نرمال داده‌ها) نشان می‌دهد که بین ابعاد  فناوری اطلاعاتی-ارتباطی با شکل‌گیری زیرساخت­های گردشگری خلاق در سطح معناداری کمتر از 0.01، همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد، پس با افزایش کاربرد از اطلاعاتی-ارتباطی و ابعاد آن، زیرساخت­های گردشگری خلاق نیز بهبودیافته است. جهت بررسی تأثیر فناوری اطلاعاتی-ارتباطی بر زیرساخت گردشگری خلاق با کاربرد از رویکرد مدل­سازی معادله ساختاری واریانس محور متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش به‌صورت متغیرهای مکنون و در قالب مدل­های عاملی مرتبه اول وارد مدل معادله ساختاری گردیدند. تمام شاخص‌های پژوهش حاضر بار عاملی بیش از 4/0 داشته و از اعتبار و روایی بالایی برای سنجش متغیرها برخوردار هستند و همبستگی قابل قبولی بین شاخص‌ها وجود دارد. رابطه بین شاخص های معنادار و مستقیم است؛ که طبق ضرایب استاندارد، 2/27 درصد از تغییرات در سطح زیرساخت­های گردشگری خلاق نمونه به‌طور مستقیم توسط شاخص‌ فرایند خلاق پیش‌بینی می­شود. در کل با توجه به مقدار ضریب تعیین (R2) برای متغیر زیرساختهای گردشگری خلاق (967/0) مشخص شد تأثیرگذاری فناوری اطلاعاتی-راتباطی  روستایی  بر زیرساخت­های گردشگری خلاق در سطح قوی است.
نتیجه گیری
گردشگری خلاق روستایی قادر است بخش‌های جدیدی را به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی روستا بیفزاید و فرصت‌های جدیدی را برای پیشرفت روستا در مقیاس ملی و فراملی ایجاد کند. در کل با توجه به مقدار ضریب تعیین (R2) برای متغیر زیرساخت­های گردشگری خلاق (967/0) مشخص شد تأثیرگذاری فناوری اطلاعاتی-ارتباطی روستایی (ICT) بر زیرساخت­های گردشگری خلاق در سطح قوی است؛ و 7/99 درصد تغییرات زیرساخت­های گردشگری خلاق در منطقه موردمطالعه به‌وسیله کاربرد از فناوری اطلاعاتی-ارتباطی روستایی پیش‌بینی‌شده است. مقدار به‌دست‌آمده برای شاخصGOF (به میزان 887/0)، نیز برازش بسیار مناسب مدل ساختاری تحقیق را تائید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the impact of information and communication technology on creative tourism (Case study: rural areas of Isfahan province)

نویسنده [English]

  • ahmad hajarian
Geography and Rural Planning Department, College of Geography and Planning, Isfahan University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Background and purpose
In the literature and planning of tourism studies and tourism development, creativity and innovation are undoubtedly considered essential factors for development. Isfahan province, as one of the country's tourism hubs and the 7.8% share of this province in the development of digital technology, can play a significant role in development. According to the mentioned introduction, the rural areas of Isfahan province, which have the capacity and capability of tourism, have not used this opportunity as they should, and the residents of these areas have faced many problems, information and communication technologies as an effective component in to introduce, identify, expand and develop tourism in these areas, it can be fruitful. Therefore, the current research seeks to answer the following question: What are the effects of information and communication technology on the creation of creative tourism infrastructures in the studied area?
Methodology
The current research is applied research in terms of its purpose and causal research in terms of its nature. The statistical population of the research consisted of 3808 heads of households in 19 villages selected for tourism in Isfahan province. Cochran's formula was used to calculate the statistical sample size, and based on this, the sample size was estimated to be 349 households, which were selected by systematic random method from the rural community. Cronbach's alpha method was used in SPSS 22 to comply with the working principles and technique and to measure the reliability in compiling and setting up the questionnaire. The results indicate that the questionnaire has high reliability so the total reliability of the questionnaire is equal to 0.855. Also, while ensuring the normality of the data distribution, the Kolmogorov-Smirnov test was used to measure the data collected from the T-Tech test, and the structural equation model (Smart PLS) was used.
Findings and discussion
The results of the Pearson correlation test (assuring the normal distribution of the data) show that there is a positive and significant correlation between the dimensions of information and communication technology with the formation of creative tourism infrastructure at a significance level of less than 0.01, so with the increase in the use of information and communication and its dimensions, creative tourism infrastructure has also improved.  To investigate the impact of information and communication technology on creative tourism infrastructure, using the variance-based structural equation modeling approach, the independent and dependent variables of the research were entered into the structural equation model as latent variables and in the form of first-order factor models. All the indicators of the current research have a factor load of more than 0.4 and have high reliability and validity for measuring variables, and there is an acceptable correlation between the indicators. The relationship between indicators is significant and direct; According to the standard coefficients, 27.2% of the changes in the creative tourism infrastructure level are directly predicted by the creative process index. In general, according to the coefficient of determination (R2) for the variable of creative tourism infrastructure (0.967), it was found that the influence of rural information-communication technology on creative tourism infrastructure is strong.
Conclusion
Creative rural tourism can add new parts to the economic, social, cultural, and management dimensions of the village and create new opportunities for the development of the village on a national and transnational scale. In general, according to the coefficient of determination (R2) for the variable of creative tourism infrastructure (0.967), it was determined that the influence of rural information-communication technology (ICT) on creative tourism infrastructure is strong; And 99.7 percent of creative tourism infrastructure changes in the studied area are predicted by the use of rural information-communication technology. The value obtained for the GOF index (0.887), also confirms the very appropriate fit of the structural model of the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Technology
  • Rural Settlements
  • Creative Tourism Infrastructure
  • Isfahan
منابع
ابریشمی، ح.، بیدرام، ماجد، و. و بخشایش، ا.، 1398 . امکانسنجی توسعه پایدار روستایی از طریق توسعه صنایع خلاق: نمونه موردی
صنایعدستی روستاهای منتخب استان اصفهان، روستا و توسعه: 22 ( 88 ،) 69-51 . 10.30490/RVT.2020.289507.1069
استعلاجی، ع.ر. و جعفری، م.، 1393 . نقش عوامل طبیعی در آرایش فضایی سکونتگاههای روستایی شهرستان ماهنشان، جغرافیا و
مطالعات محیطی: 3 ( 10 ،) 29-40 . https://www.sid.ir/paper/503305/fa
اکبری، م.، صبوری، م. و همپانژاد، ا.، 1395 . مطالعه تطبیقی سنجش توسعهیافتگی شاخصهای فناوری اطلاعات )مطالعه موردی:
استان فارس(، برنامهریزی فضایی )جغرافیا(: 6 ( 3 ،) 79 - 96 . https://doi.org/10.22108/sppl.2016.21639
بابایی فینی، م.، حضرتی، م. و ربیعی فر، و.، 1399 . ارزیابی نقش دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی مورد شناسی:
بخش قره پشتلوی شهرستان زنجان، جغرافیا و آمایش شهری منطقهای: 5 ( 16 ،) 127-144 .
https://www.sid.ir/paper/236610/fa
بدرقه، ع.، 1385 . استراتژیهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT ، تهران: انتشارات روناس: 134 ص.
بسته نگار، م.، 1395 . نماد رنگ در برند گردشگری خلاق شهرهای ایران، هنر و تمدن شرق: 3 ( 11 ،) 28 - 21 .
http://www.jaco-sj.com/article_40825.html
بیگدلی، ا.، 1394 . ارزیابی و امکانسنجی توسعه گردشگری شهری با رویکرد گردشگری خلاق )مطالعه موردی: شهر زنجان(،
پایاننامه کارشناسیارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان.
خواجهشاهکوهی، ع.ر.، 1392 . تحلیل نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت زندگی روستاییان مطالعه موردی: روستاهای قرن
آباد و اصفهانکلاته، شهر گرگان، آمایش جغرافیایی فضا: 3 ( 7 ،) 103-120 . https://www.sid.ir/paper/508371/fa
رباطی انارکی، ع.، 1395 . برنامهریزی راهبردی گردشگری خلاق )نمونه موردی: شهر نایین(، پایاننامه کارشناسیارشد رشته برنامه
ریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان.
رحیمی فرد، ق.، قربانی، ر.، بابایی اقدم، ف. و حیدری چیانه، ر.، 1400 . ارزیابی شاخصهای شهر خلاق در ایجاد گردشگری خلاق
شهری )مطالعه موردی: خوی(، پژوهشهای جغرافیای انسانی: 53 ( 4 ،) 1509-1522 .
10.22059/JHGR.2021.303752.1008127
رستمی قبادی، ف.، علیآبادی، و. و پاپزن، ع.، 1393 . تأثیر خدمات دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی بر مؤلفههای سرمایه
اجتماعی روستائیان )مطالعه موردی: روستای گودین، شهرستان کنگاور(، راهبردهای توسعه روستایی: 1 ( 1 ،) 85-100 .
https://doi.org/10.22048/rdsj.2014.6001
ریاحی وفا، ع. و هدایتی، م.ر.، 1385 . رتبهبندی و اولویت دهی روستاهای استان تهران جهت تبدیل دفاتر پستی روستایی به دفاتر فناوری
اطلاعات و ارتباطات با هدف توسعه روستایی و با کاربرد از روش طبقهبندی تاکسونومی عددی، روستا و توسعه: 9 ( 4 ،) 36-1 .
https://www.sid.ir/paper/94893/fa
زنگنه شهرکی، س.، فتوحی مهربانی، ب.، پوراکرمی، م. و سلیمانزاده، م.، 1395 . تحلیل قابلیتها و جایگاه شهر تهران از نظر تحقق مفهوم
شهر خلاق در مقایسه با سایر شهرهای دنیا، جغرافیا و توسعه فضای شهری: 3 ( 2 ،) 85-69 . https://www.sid.ir/paper/395855/fa
سقایی، م.، 1398 . طرح طراحی و ارائه مدل کاربردی بخش گردشگری مبتنی بر آمایش سرزمین در عرصه سرزمینی استان گلستان،
کارفرما اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان گلستان، دانشگاه گرگان: 12 - 18 ،
https://civilica.com/doc/511758 /
سورانی، ف.، کلانتری، خ.، اسدی، ع.، رستمی، ف.، باباجانی، آ. و ابراهیمی، م.ص.، 1393 . تحلیل عاملهای پیشبرنده و بازدارنده گسترش
فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT در روستاهای بخش مرکزی شهرستان نجفآباد، راهبردهای توسعه روستایی: 1 ( 3 ،) 125-140 .
https://doi.org/10.22048/rdsj.2014.8591
شفیعی، ز.، فرخیان، ف. و میرقدر، ل.، 1393 . اصفهان بهعنوان شهر خلاق صنایعدستی با رویکرد توسعه گردشگری، جغرافیا: 12 ( 43 ،) 278-258 . https://www.sid.ir/paper/150268/fa
شمسالدینی، ع.، حاضری، ص.، زینلی، ب. و آربونی، ز.، 1396 . سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از محصول توریسم با استفاده از مدل
HOLSAT )مطالعه موردی: روستای کندوان(، مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی: 12 ( 3 ،) 679-659 .
https://jshsp.rasht.iau.ir/article_535970.html
گرجی کرمساری، ع.، رحیمی فرحآبادی، د. و مطهری زاده، م.، 1401 . بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه صنعت
گردشگری مطالعه موردی گردشگری مجازی، نهمین همایش ملز مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه جغرافیا، معماری و
شهرسازی ایران، تهران، https://civilica.com/doc/1510412
صرامی ح. و بهاری، ع.، 1389 . نقش ICT در توسعه روستایی، علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شوشتر: 4 ( 9 ،) 154-129 . https://www.sid.ir/paper/201872/fa
صیدائی، س.ا.، تقدیسی، ا.، نادرخانی، ز. و تازیکی، ر.، 1392 . بررسی تاثیر ICT روستایی بر توسعه روستایی بخش انگوران، برنامه
ریزی فضایی: 3 ( 3 ،) 33-48 . https://www.sid.ir/paper/223676/fa
عزیزی، پ.، لطفی، ح. و پیشرو، ح.، 1388 . فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر اقتصاد روستایی ایران، آمایش محیط: 2 ( 6 ،) 32-63 .
http://ensani.ir/file/download/article/1581484867-10085-29-9.pdf
فتحی، ب. و سعیدی، ع.، 1399 . اثربخشی کارآفرینی روستایی در گسترش پیوندهای روستایی- شهری مطالعه موردی: روستاهای
ناحیه دالاهو)استان کرمانشاه(، جغرافیا: 66 ( 18 ،) 34-19 . https://www.sid.ir/paper/962332/fa
فتحی، س. و مطلق، م.، 1389 . رویکرد نظری بر توسعه پایدار روستایی مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات ) ICT ،) نگرشهای
نو در جغرافیای انسانی: 2 ( 2 ،) 66-47 . https://www.sid.ir/paper/177075/fa
قنبری، ی.، رحیمی، ر. و برقی، ح.، 1400 . مدل میزبانی روستاییان در گردشگری خلاق: روستاهای هدف گردشگری استان اصفهان،
جغرافیا و برنامهریزی: 25 ( 75 ،) 205-193 . http://dx.doi.org/10.22034/gp.2021.12788
قضاوی، غ.ر. و ولی، ع.ع.، 1382 . بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اجتماعی و آموزش روستاییان جهت حفاظت از
منابع طبیعی، اولین همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، پژوهشکده الکترونیک.
https://sid.ir/paper/449733/fa
متوسلالحق، ع.، 1394 . شناسایی ظرفیتهای توسعه گردشگری خلاق در مقصد شهری یزد، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی
- گرایش برنامهریزی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدی، س. و پیرخضرانیان، س.ل.، 1391 . بررسی تأثیرات ICT در توسعه روستایی با تاکید بر جامعه روستایی ایران، همایش ملی
توسعه روستایی، رشت، دانشگاه گیلان، https://www.sid.ir/paper/820208/fa
محمدی، س. و راستگونژاد، س.ب.، 1398 . بررسی تغییرات تابآوری معیشتی خانوارهای روستایی در دو دوره سکونت در شهر و
مهاجرت به روستاها )مطالعه موردی دهستان دزلی شهرستان سروآباد(، جغرافیا: 59 ( 16 ،) 177-162 .
https://www.sid.ir/paper/380292/fa
محمدی، ع.، محرر، م. و باباخانی فرد، م.، 1395 . ارایه مدل امکان سنجی محصولات گردشگری خلاق در چارچوب کارت امتیازی
متوازن، گردشگری و توسعه: 5 ( 2 ،) 17-34 . https://www.sid.ir/paper/514765/fa
مرکز آمار ایران، 1395 . سرشماری عمومی نفوس و مسکن شهرستان اصفهان، تهران: مرکز آمار ایران.
مولائی هشجین، ن.، امیری، م. و محمدی، م.، 1391 . نقش دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات ) ICT ) در توسعه پایدار روستایی
شهرستان مشکینشهر، پژوهشهای جغرافیای انسانی: 44 ( 4 ،) 168-147 . https://www.sid.ir/paper/138987/fa
مختاری ملکآبادی، ر.، مرصوصی، ن.، علیاکبری، ا. و امینی، د.، 1394 . تبیین معیارهای بومیسازی شاخصهای مکانی فضای شهر
خلاق با رویکرد ایرانی- اسلامی، مطالعات شهر ایرانی اسلامی: 6 ( 22 ،) 39-23 . https://www.sid.ir/paper/177446/fa
نژاد ابراهیمی، ا.، حیدری، م. و کینژاد، م.، 1400 . رتبهبندی مناطق شهر زنجان با استفاده از شاخصهای بومیسازی شده شهر
خلاق، نگرشهای نو در جغرافیای انسانی: 13 ( 3 ،) 108-87 . https://www.magiran.com/paper/2266658
نیکپور، ع.، ملکشاهی، غ.ر. و رزقیرمی، ف.، 1394 . ارزیابی شاخصهای توسعه پایدار شهری با تأکید بر عدالت در توزیع خدمات
)مورد مطالعه: شهر بابل(، پژوهش و برنامهریزی شهری: 6 ( 22 ،) 138-125 . https://www.sid.ir/paper/512377/fa
یعقوبی، ن.، داناییفرد، ح. و شاکری، ر.، 1389 . شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات دفاتر فنآوری اطلاعات و
ارتباطات روستایی، جغرافیا و توسعه: 8 ( 20 ،) 5-20 . 10.22111/GDIJ.2010.591
Citarella, G. and Maglio, M., 2014. A Systems Approach to Local Territory as a Driver for Creative Tourism Development on the Amalfi Coast. Almatourism-Journal of Tourism, Culture and Territorial Development: 5(1), 57-80. https://almatourism.unibo.it/article/view/4353
Can, D. and Ngo, V., 2017. Building “Creative Tourism” In Duong Lam Ancient Village, International Journal of Management and Applied Science, 3(7), 123-133. http://ijmas.iraj.in/volume.php?volume_id=391 Dissart, J.C. and Marcouiller, D.W., 2012. Rural tourism production and the experience-scape. Tourism Analysis: 17(6), 691-704. https://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=FR2021092742
Doncean, M., 2013. The creative-inventive use of colors in rural tourism marketing strategy. Journal of Seria Agronomie: 56(2), 213-216. http://www.uaiasi.ro/revagrois/PDF/2013-2/paper/2013-56(2)_40-en.pdf
Fahmi, F.Z., Koster, S. and Dijk, J.V., 2016. The location of creative industries in a developing country: The case of Indonesia, 59(2), 66-79. https://research.rug.nl/en/publications/the-location-of-creative-industries-in-a-developing-country-the-c Falch, M. and Anyimadu, A., 2003. Tele-centres as a way of achieving universal access—the case of Ghana. Telecommunications Policy: 27(1-2), 21-39.
https://www.academia.edu/4420616/Tele_centres_as_a_way_of_achieving_universal_access_the_case_of_Ghana
George, D. and Mallery, P., 2003. SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (4th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.1-109
Kamarudin, K.H., Untari, R. and Ngah, I., 2018. Development of Creative Village and Rural Entrepreneurship in Malaysia and Indonesia: An Exploratory Study. Rural Research & Planning Group International Conference 2018, At Denpasar, Bali.
https://www.academia.edu/37023043/Development_of_Creative_Village_and_Rural_Entrepreneurship_in_Malaysia_and_Indonesia_9th_International_Conference_Rural_Research_and_Planning_Group_5_7_July_Bali_Indonesia
Kuhmonen, T. and Kuhmonen, I., 2015. Rural futures in developed economies: The case of Finland. Technological Forecasting and Social Change: 101, 4(5), 366-374.
https://www.researchgate.net/publication/282904367_Rural_futures_in_developed_economies_The_case_of_Finland
Lee, A. and Wall, G., 2012. Food clusters: Towards a creative rural economy. Martin Prosperity Institute, Rotman School of Management, University of Toronto-PP212 McHenry, J.A., 2011. Rural empowerment through the arts: The role of the arts in civic and social participation in the Mid-West region of Western Australia. Journal of Rural Studies, 27(3), 245-253. https://www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/20113264852 Mitchell, C.J. and De Waal, S.B., 2009. Revisiting the model of creative destruction: St. Jacobs, Ontario, a decade later. Journal of Rural Studies: 25(1), 156-167. https://www.academia.edu/62970926/Revisiting_the_model_of_creative_destruction_St_Jacobs_Ontario_a_decade_later
Mitchell, C.J., 2013. Creative destruction or creative enhancement? Understanding the transformation of rural spaces. Journal of Rural Studies: 32, 375-387.
https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.elsevier-ccfe9f25-5572-33fd-9b8c-429d06de692f
Richards, G., 2011. Creativity and tourism: The State, of the Art, Annals of Tourism Research: 38(4), 1225-1253. https://isiarticles.com/bundles/Article/pre/pdf/120.pdf
Romao, J., 2020. Tourism, smart specialisation, growth, and resilience, Annals of Tourism Research: 84(2), 84- 94. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160738320301390
Rossa, D. and Saxena, J., 2019, Participative co-creation of archaeological heritage: Case insights on creative tourism in Alentejo, Portugal, Annals of Tourism Research, 79(2), 134-155. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160738319301471
Spenceley, A. and Meyer, D., 2012. Tourism and poverty reduction: theory and practice in less economically developed countries, Journal of Sustainable Tourism: 20(2), 123-134. https://doi.org/10.1080/09669582.2012.668909
Stolarick, K. and Donald, B., 2010. Creativity, tourism and economic development in a rural context: The case of Prince Edward County, Journal of Rural and Community Development, 5(1), 143-155. https://journals.brandonu.ca/jrcd/article/view/353
Tan, S.K., Luh, D.B. and Kung, Sh.F., 2014. Taxonomy of creative tourists in creative tourism, Tourism Management: 42, 248-259. https://daneshyari.com/article/preview/1012033.pdf
Thi Phi, G. and Balslev Clausen, H., 2020. Fostering innovation competencies in tourism higher education via design-based and value-based learning, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism: 3(5), 116-124. https://vbn.aau.dk/en/publications/fostering-innovation-competencies-in-tourism-higher-education-via
World Tourism Organization, 2007. UNWTO Tourism Highlights, 2007 Edition, UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284413539.
Vinzi, V.E., Trinchera, L. and Amato, S., 2010. PLS path modeling: from foundations to recent developments and open issues for model assessment and improvement. In Handbook of partial least squares (47-82). Springer, Berlin, Heidelberg. http://kharazmi-statistics.ir/Uploads/Public/MY%20article/PLS%20Path%20Modeling%20From%20Foundations.pdf