• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

توسعه پایدار محیط جغرافیایی

  1. صفحه اصلی
  2. فراتحلیل شاخص‌های کالبدی تاثیرگذار بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

فراتحلیل شاخص‌های کالبدی تاثیرگذار بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری

    نویسندگان

    • زهرا طهماسب نیا
    • ابوالفضل دهقان منگابادی
    • سارا دادپور

    گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

,

نوع مقاله : مروری

10.48308/sdge.2024.236635.1212
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

پیشینه و هدف: خیابان‌ها به عنوان فضاهای عمومی مهمی  شناخته می‌شوند که نقش اساسی در شکل‌دهی به زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند. خیابان‌ها فراتر از مسیرهای حمل‌ونقل یا مکان‌هایی برای ورزش، به عنوان عرصه‌های پویا برای تعاملات، تقویت پیوندهای اجتماعی و پرورش حس تعلق میان ساکنان شهر عمل می‌کنند. پیاده‌روی در خیابان‌های شهری نه تنها به سلامت جسمی و روانی کمک می‌کند، بلکه انسجام اجتماعی را افزایش می دهد و از پویایی اقتصادی محلی حمایت می‌کند. بسیاری از خیابان‌های شهری فاقد ویژگی‌های فیزیکی ضروری برای تشویق به پیاده‌روی و تعامل اجتماعی هستند که این نکته پتانسیل آن‌ها را به عنوان فضاهای عمومی زنده کاهش می‌دهد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی شاخص‌های فیزیکی است که به طور مؤثر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری را ترویج و راه‌حل‌های عملی برای بهبود ساختار فیزیکی آن‌ها را ارایه می‌کنند. با پرداختن به این مسائل، این مطالعه قصد دارد به برنامه‌ریزان شهری، طراحان و سیاست‌گذاران، دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد ارائه دهد تا محیط‌های خیابانی را بهبود  و در نتیجه کیفیت کلی زندگی شهری را ارتقا بخشد. سؤالاتی  که این مطالعه را هدایت می‌کنند عبارتند از: کدام شاخص‌های فیزیکی به طور قابل توجهی بر افزایش پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری تأثیر می‌گذارند؟ مؤثرترین راهکارها برای بهبود ساختار فیزیکی خیابان‌ها به منظور حمایت از این نتایج کدامند؟
روش‌شناسی: این مطالعه کیفی با رویکرد مروردامنه ای به صورت نظام‌مند به مرور و ترکیب یافته‌های پژوهش‌های پیشین می‌پردازد. جامعه مورد بررسی شامل مقالات و پژوهش‌های علمی مرتبط با پیاده‌روی، تعاملات اجتماعی و شاخص‌های فیزیکی خیابان‌های شهری است که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴ منتشر شده‌اند. نمونه‌گیری هدفمند بر اساس معیارهای ورود و خروج مشخص برای اطمینان از انتخاب مطالعات با کیفیت بالا انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق بررسی دقیق اسناد و متون علمی صورت گرفت که سپس با استفاده از تکنیک‌های تحلیل محتوا کدگذاری و دسته‌بندی شدند. جستجوها در پایگاه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی مانند وب آف ساینس، گوگل اسکالر، ساینس دایرکت و مگیران با استفاده از کلیدواژه‌هایی مانند «محیط فیزیکی»، «پیاده‌روی» و «تعاملات اجتماعی» انجام شد. فرآیند انتخاب مقالات با توجه به ده شاخص کیفیت از جمله وضوح اهداف پژوهش، دقت روش‌شناسی، صحت تحلیل داده‌ها و اهمیت پژوهش هدایت شد. در نهایت، 44 منبع با کیفیت انتخاب شدند.
یافته‌ها و بحث: یافته ها نشان می‌دهد که شاخص‌های فیزیکی متعددی به طور قابل توجهی بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری تأثیر می‌گذارند. شاخص‌های کلیدی شناسایی شده عبارتند از: خوانایی و دسترسی‌پذیری: تنوع کاربری زمین؛ کیفیت پیاده‌رو؛ زیبایی‌شناسی؛ و نظم و پاکیزگی.  این یافته‌ها با ادبیات پیشین همخوانی دارند و بر نقش محوری طراحی فیزیکی خیابان را در ایجاد محیط‌های شهری فعال و اجتماعی پرجنب‌وجوش تأکید می‌کنند. تعامل میان این شاخص‌ها اثر هم‌افزایی ایجاد می‌کند که تأثیرات فردی آن‌ها بر رفتار عابران پیاده و زندگی اجتماعی را تقویت می‌کند.
نتیجه­گیری:  شاخص‌های محیط فیزیکی خیابان‌ها نقش کلیدی در تشویق مردم به پیاده‌روی بیشتر و افزایش فرصت‌های تعاملات اجتماعی دارند. شاخص‌ها شامل زیبایی و جذابیت فضا، امنیت و ایمنی ترافیکی، دسترسی و خوانایی معابر، و اتصال و پیوستگی مسیرها هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. بهبود این مولفه‌های مهم می‌تواند کیفیت محیط شهری را ارتقا دهد؛ سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و به توسعه پایدار شهری و افزایش کیفیت زندگی شهروندان کمک کند. علاوه بر این، پژوهش حاضر تأکید دارد که طراحی خیابان‌ها باید به گونه‌ای باشد که تمام اقشار جامعه، بدون توجه به سن، جنسیت و توانایی جسمی، احساس راحتی و امنیت کنند و بتوانند در فضاهای عمومی حضور یابند و تعاملات اجتماعی را تجربه کنند. در نهایت، توصیه می‌شود که طراحان و برنامه‌ریزان شهری این شاخص‌های فضای فیزیکی را در طراحی و بهبود خیابان‌های شهری در اولویت قرار دهند. راهکارهای مشخص شامل موارد زیر است: طراحی پیاده‌روهای پهن و قابل دسترس مجهز به مبلمان شهری مناسب و سایه‌بان برای افزایش راحتی عابران پیاده؛ تشویق به کاربری‌های ترکیبی در طول خیابان‌ها برای افزایش تنوع، جذب گروه‌های مختلف کاربران و حفظ پویایی خیابان در طول روز؛ ارتقاء ایمنی از طریق بهبود روشنایی، افزایش حضور نیروهای امنیتی و اقدامات کاهش سرعت ترافیک به منظور ایجاد محیط‌های امن برای همه کاربران؛ گنجاندن فضاهای سبز، محوطه‌سازی و عناصر معماری زیبا برای ایجاد مناظر خیابانی دلپذیر و جذاب؛ اطمینان از نگهداری منظم، پاکیزگی و حذف موانع برای حفظ محیطی منظم و دلپذیر برای عابران پیاده؛ و بهبود خوانایی از طریق علائم واضح و سیستم‌های راهنما برای تسهیل جهت‌یابی و دسترسی‌پذیری.

کلیدواژه‌ها

  • فضای فیزیکی
  • تعاملات اجتماعی
  • مرور دامنه ای
  • خیابان‌
  • پیاده‌روی

موضوعات

  • شهرسازی
  • XML
  • اصل مقاله 1.12 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
Abarghoueifard, H., Mansouri, A. and Motalebi, Q., 2022. Narrative Review of Pertinent Theories on ‘Public Space’ in Cities. Bagh Nazar, 19(116), 85-. https://doi.org/10.22034/bagh.2022.376257.5305 (In Persian).
Abdollahzadeh, M., Rahnama, M., Ajza Shokouhi, M. and Mousavi, M., 2019. Assessment of social sustainability Indicators in Cities of West Azerbaijan province. Human Geography Research, 52(4), 1273-1257. https://doi.org/10.22059/jhgr.2019.276093.1007878 (In Persian).
Aghajani, H. and Pandar, H., 2020. Elucidation of Feasibility Criteria for Converting Streets into Pedestrian Zones in City Centers: A Case Study of the Central Core of Babol City. Utopia Architecture and Urbanism, 14(35), 205-221. https://sid.ir/paper/967445/fa (In Persian).
Akhavan, A., Salehi, I. and Toghiani, S., 2018. Evaluating the Impact of Environmental-Physical Factors on the Vitality and Quality of Urban Streets (Case Study: Nader and Enghelab Streets in Sari). Social order, 10(3), 177-198. https://sid.ir/paper/187389/fa (In Persian).
Aldrich, S., Bossi, A. and Sheridan, D., 2020. Complete Street Design Guidelines and Roadway Functional Classification study Montgomery Country Department of Transportation.
Alipouresfahani, M, Zamani, B. and Shahivandi, A., 2017 Compiling components affecting the quality of social vitality in streets (Case study: historic street of Sepah,Isfahan). Restoration and architecture of Iran (restoration of historical and cultural works and textures), 8(15), 119-135. https://sid.ir/paper/205224/fa (In Persian).
Behzadfar, M. and Tahmasbi, A., 2016. Recognition and assessment of influential elements on social interaction (strengthening and improving citizen communication in urban open spaces, model city of Sanandaj). Bagh Nazar, 10(25), 17-28 (In Persian).
Bollenbach, L., Schmitz, J., Niermann, C. and Kanning, M., 2022. How do people feel while walking in the city? Using walking-triggered e-diaries to investigate the association of social interaction and environmental greenness during everyday life walking. Frontiers in Psychology, 13, 970336. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.970336
Dehghanmongabadi, A. and Hoşkara, Ş., 2020. An integrated framework for planning successful complete streets: Determinative variables and main steps. International journal of sustainable transportation, 16(2), 181-194. https://doi.org/10.1080/15568318.2020.1858373
Dong, J., Zhang, J. and Yang, X., 2023. How Does the Living Street Environment in the Old Urban Districts Affect Walking Behavior? A General Multi-Factor Framework. Sustainability, 15(18), 13733. https://doi.org/10.3390/su151813733
Edalat Sarvestani, T., Massoud, M. and Koopaii, G., 2023. Walking in the City: Using Machine Learning Algorithms to Evaluate Walkability in Public Open Space of Shiraz City. Arman Shahr Architecture and Urbanism, 16(45), 109-121. (45), 109-121. (In Persian).
Einifar, A. and Ghaffari, A., 2014. Effect of streets construction in the context of Iranian cities on transformation from traditional to modern housing, case study: Hamadan. Research Journal of Environmental and Earth Sciences, 6(3), 168-173.
Etminani, R., Saqapur, T. and Soltani, A., 2011. Feasibility Study of Converting Streets to Pedestrian Zones in Shiraz. Urban Research and Planning, 2(6), 87-100. https://sid.ir/paper/220268/fa (In Persian).
Fakohi, N. and Ohadi, Y., 2011. Identity and Public Space in the City: A Study of Female Students in Rafsanjan County. Iranian Journal of Social Studies, 6(1), 0-0. https://sid.ir/paper/481416/fa (In Persian).
Ghods, H., Bemanian, M. and Moradinesab, H., 2023. Investigating the Components of Social Interaction in Urban Communities (Sattarkhan Street from Sadeghieh 1st Square to Sadeghieh 2nd Square). Scientific Quarterly of Urban Ecology Research, 14(No. 2 (consecutive 31)), 67-84 https://doi.org/10.22054/urdp.2020.42908.1129  (In Persian).
Houresfand, N. and Hatfifarajian, F., 2019. Developing Effective Strategies to Enhance Children's Urban Experience of Kuhsangi Street in Mashhad as a Complete Street to Achieve a Child-Friendly City. Shabak, 6(4 (series 55)), 231-241. https://sid.ir/paper/525930/fa (In Persian).
Hsieh, H. S. and Chuang, M. T., 2021. Association of perceived environment walkability with purposive and discursive walking for urban design strategies. Journal of transport and land use, 14(1), 1099-1127.https://www.jstor.org/stable/48646224
Hui, N., Saxe, S., Roorda, M., Hess, P. and Miller, E. J., 2018. Measuring the completeness of complete streets. Transport reviews, 38(1), 73-95. https://doi.org/10.1080/01441647.2017.1299815
Jin, L., Lu, W.and Sun, P., 2022. Effect of the street environment on walking behavior: a case study using the route choice model in the Chunliu Community of Dalian. Frontiers in public health, 10, 874788.https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.874788
Karbalaeihosseinighiasvand, A. and Behzadpour, M., 2018. Providing a Structural Model to Examine the Relationships Between Components Affecting the Improvement of Social Interactions in Pedestrian-Oriented Streets (Case Study: Khayyam Street and Sepah Street in Qazvin). Amish Mohit, 12(44), 105-126. https://sid.ir/paper/130677/fa (In Persian).
Kiani, A., Salari Sardari, F., Hatami, M. and Timouri, S., 2013. Prioritizing the Determination of Public Space Development Strategies in Zabol City (Analytic Network Process Model). Environmental Research, 7(25), 65-82. https://sid.ir/paper/130608/fa (In Persian).
Khder, H. M., Mousavi, S. M. and Khan, T. H., 2016. Impact of street’s physical elements on walkability: A case of Mawlawi Street in Sulaymaniyah, Iraq. International Journal of Built Environment and Sustainability, 3(1). https://doi.org/10.11113/ijbes.v3.n1.106
Kim, E. J., Kim, J. and Kim, H., 2020. Does environmental walkability matter? The role of a walkable environment in active commuting. International journal of environmental research and public health, 17(4), 1261. https://doi.org/10.3390/ijerph17041261
Lee, J., Kim, D. and Park, J., 2022. A machine learning and computer vision study of the environmental characteristics of streetscapes that affect pedestrian satisfaction. Sustainability, 14(9), 5730. https://doi.org/10.3390/su14095730
Li, J., Auchincloss, A., Yang, Y., Rodriguez, D. and Sanchez, B., 2020. Neighborhood characteristics and transport walking: Exploring multiple pathways of influence using a structural equation modeling approach. Journal of Transport Geography 85.102703. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102703
Lotfi, S., Golmakani, A., Hosseinpour, M. and Sholeh, M., 2014. Developing an Urban Design Framework for Molla Sadra Street in Shiraz with the Approach of Enhancing Social Interactions. Urban Management, 13(36), 9-23. https://sid.ir/paper/92320/fa ‎(In Persion).
Ma, X., Chau, C. K. and Lai, J. H. K., 2021. Critical factors influencing the comfort evaluation for recreational walking in urban street environments. Cities, 116, 103286.https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103286
Mafi, E. and Abdoulahzadeh, M., 2016 Assessment of Social sustainability in Mashhad Metropolis. Urban Ecology Research, 8(1 (series 15)), 65-78. https://sid.ir/paper/253324/fa (In Persian).
Mehdnezhad H., 2022. Theoretical model of realization of 15-minute city in urban planning using metacombination method. Sustainable Urban Development, 4(11), 89-111 https://doi.org/10.22034/usd.2023.707273 (In Persian).
Mirzahossein, H., Rassafi, A. A., Jamali, Z., Guzik, R., Severino, A. and Arena, F., 2022. Active transport network design based on transit-oriented development and complete street approach: finding the potential in Qazvin. Infrastructures, 7(2), 23. https://doi.org/10.3390/infrastructures7020023
Moarab, Y., Golchin, P., Amiri, M. and Afsari, R., 2014. Comparative investigation of the quality of urban streets of Tehran based on the criteria of excellent streets Case study: Enghelab, Keshavarz and Fatemi streets. Environment, 41(1 (73)), 283. https://sid.ir/paper/391212/fa (In Persian).
Montella, A., Chiaradonna, S., Mihiel, A. C. D. S., Lovegrove, G., Nunziante, P. and Rella Riccardi, M., 2022. Sustainable complete streets design criteria and case study in Naples, Italy. Sustainability, 14(20), 13142.https://doi.org/10.3390/su142013142
Nasirihendehkhale, A. and Mohammadibalini, P., 2019. Investigating the Impact of Physical Components on Citizens' Behavioral Patterns in 30 Tir Street, Tehran. Scientific Journal of Geography and Planning, 25(75), 279-292. https://doi.org/10.22034/gp.2021.10779 (In Persian).
Opuni, F. F., Asiamah, N., Danquah, E., Ricky-Okine, C. K., Ocloo, E. C. and Quansah, F., 2022. The associations between pro-environment behaviors, sustainability knowingness, and neighborhood walkability among residents of Accra Metro in Ghana: A cross-sectional analysis. Journal of Transport & Health, 25, 101375. https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101375
Partanian, N., 2020. Master's thesis: " Feasibility of Complete Street Planning Based on MMLOS Index Analysis: A Case Study of Bayhaq Street, Sabzevar," Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai University, Iran. https://irandoc.ac.ir/ (In Persian).
Rahimi, H., Behzadfar, M. and Abdollahzadeh Taraf, A., 2024. Recognizing the theory of sustainable urban design in peri-urban areas. International Journal of Nonlinear Analysis and Applications, 15(8), 181-193. https://doi.org/10.22075/ijnaa.2023.31250.4594
Rahman, N. A., Ghani, I., Bahaluddin, A. and Hussain, N. H., 2018. Creating Good Social Behavior through User-friendly Street Environment. Asian Journal of Quality of Life (AjQoL), 3(12), 51-60.https://www.researchgate.net/publication/326684850_Creating_Good_Social_Behavior_through_User-friendly_Street_Environment
Rajat, V. and Komal, G., 2023. Livable Streets - Impact of Pedestrian station in Establishing Social Interactiveness on Commercial Streets of Delhi. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET). Volume 11 Issue VI Jun 2023 http://dx.doi.org/10.22214/ijraset.2023.54300
Ram, Y. and Hall, C. M., 2018. Walking tourism in cities: Introducing the special issue. International Journal of Tourism Cities, 4(3), 281-284. https://doi.org/10.1108/IJTC-09-2018-098
Sung, H., Go, D., Choi, C. G., Cheon, S. and Park, S., 2015. Effects of street-level physical environment and zoning on walking activity in Seoul, Korea. Land Use Policy, 49, 152-160. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2015.07.022
Vlugt, A. L., Curl, A. and Scheiner, J. 2022. The influence of travel attitudes on perceived walking accessibility and walking behavior. Travel behavior and society, 27, 47-56. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2021.11.002
Vichiensan, V. and Nakamura, K., 2021. Walkability perception in Asian cities: A comparative study in Bangkok and Nagoya. Sustainability, 13(12), 6825. https://doi.org/10.3390/su13126825
Zarghami, I. and Azemati, S., 2012. Considering the Desirability of Campus in Students Viewpoint. Technology of Education (Technology and Education), 7(4), 287-295. https://sid.ir/paper/155601/fa (In Persian).
Zhu, X., Yu, C. Y., Lee, C. and Lu, Z., 2023. From walkable communities to active lifestyles: Exploring causal pathways through a case study in Austin, Texas. Journal of Planning Education and Research, 43(3), 538-549.https://doi.org/10.1177/0739456X19900528
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 423
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16
توسعه پایدار محیط جغرافیایی
دوره 7، شماره 12 - شماره پیاپی 12
بهار
فروردین 1404
صفحه 128-142
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.12 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 423
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16

APA

طهماسب نیا, زهرا , دهقان منگابادی, ابوالفضل و دادپور, سارا . (1404). فراتحلیل شاخص‌های کالبدی تاثیرگذار بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری. توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 7(12), 128-142. doi: 10.48308/sdge.2024.236635.1212

MLA

طهماسب نیا, زهرا , , دهقان منگابادی, ابوالفضل , و دادپور, سارا . "فراتحلیل شاخص‌های کالبدی تاثیرگذار بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری", توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 7, 12, 1404, 128-142. doi: 10.48308/sdge.2024.236635.1212

HARVARD

طهماسب نیا, زهرا, دهقان منگابادی, ابوالفضل, دادپور, سارا. (1404). 'فراتحلیل شاخص‌های کالبدی تاثیرگذار بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری', توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 7(12), pp. 128-142. doi: 10.48308/sdge.2024.236635.1212

CHICAGO

زهرا طهماسب نیا , ابوالفضل دهقان منگابادی و سارا دادپور, "فراتحلیل شاخص‌های کالبدی تاثیرگذار بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری," توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 7 12 (1404): 128-142, doi: 10.48308/sdge.2024.236635.1212

VANCOUVER

طهماسب نیا, زهرا, دهقان منگابادی, ابوالفضل, دادپور, سارا. فراتحلیل شاخص‌های کالبدی تاثیرگذار بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری. توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 1404; 7(12): 128-142. doi: 10.48308/sdge.2024.236635.1212

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • رتبه علمی نشریه توسعه پایدار محیط جغرافیایی 1401-12-02
 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب