• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

توسعه پایدار محیط جغرافیایی

  1. صفحه اصلی
  2. شناسایی مؤلفه‌های پایدارسازی زیست‌محیطی شهرها بر مبنای رویکرد حمل‌ونقل انسان‌محور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

شناسایی مؤلفه‌های پایدارسازی زیست‌محیطی شهرها بر مبنای رویکرد حمل‌ونقل انسان‌محور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز)

    نویسندگان

    • داود محمدپور
    • علی پناهی
    • حسن احمدزاده

    گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

,

نوع مقاله : پژوهشی

10.48308/sdge.2025.238275.1230
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

رشد جمعیت شهرها، افزایش خودرو و ترافیک ناشی از آن، تأثیرات منفی بر محیطزیست، سلامت و ایمنی شهروندان دارند. در مواجهه با این چالش‌ها، بهره‌مندی از گزینه‌های حمل‌ونقل پایدار ضروری و تأکید بر انسان‌ یکی از مهمترین رویکردهای این حمل‌ونقل است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های اثرگذار بر پایداری زیست‌محیطی کلان‌شهر تبریز بر مبنای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل انسان‌محور انجام شده است. روش تحقیق آن آمیخته (کمی-کیفی) با هدف کاربردی و ماهیت تحلیلی و اکتشافی است که در راستای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل حداقل مربعات جزئی در نرم‌افزار Smart-pls استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که باوجود تأکید بر برنامه‌ریزی حمل‌ونقل انسان‌محور در کلان‌شهر تبریز و احداث پیاده‌راه‌ها و توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو و مترو، جدایی عملکردی بین ارگان‌های مختلف، قطعیت‌گرایی، ناهماهنگی بین طرح‌های حمل‌ونقل و کاربری زمین، عدم اختصاص بودجه کافی، نظارت نامناسب بر اجرای طرح‌های حمل‌ونقل و کاستی‌های اساسی در قوانین و مقررات و ضعف آگاهی‌‌بخشی شهروندان، از موانع عمده است. همچنین بیشترین اثرگذاری در تحقق حمل‌ونقل انسان‌محور مربوط به مؤلفه‌های تأکید بر رویکرد یکپارچه و سیستمی در مدیریت و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، جامعیت محتوایی طرح‌های حمل‌ونقل، هماهنگ‌سازی طرح‌های حمل‌ونقل و کاربری زمین، طراحی و پیاده‌سازی سیستم جامع مدیریت ناوگان و توسعه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در سطح شهر است که ارزش مدل ساختاری برای آنها به ترتیب 792/0، 751/0، 744/0، 735/0 و 730/0 محاسبه شده است.

کلیدواژه‌ها

  • پایداری
  • محیط‌زیست
  • حمل‌ونقل انسان‌محور
  • تبریز

موضوعات

  • محیط زیست
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
Abas, A.P., Yong, J., Mahlia, T.M.I., and Hannan, M., 2019. Techno-economic analysis and environmental impact of electric vehicle. IEEE Access, 7, 98565-98578. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2929530.
Al-Thawadi, F.E., Weldu, W.Y., and Al-Ghamdi, S.G., 2020. Sustainable Urban Transportation Approaches: Life-Cycle Assessment Perspective of Passenger Transport Modes in Qatar. Transportation Research, 48, 2056-2062. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.08.265.
Arliani, V., Sjafruddin, A., Santoso, I., and Winarso, H., 2024. Impact of internal accessibility on value creation in transit oriented development (TOD) area. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 25, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.trip.2024.101106.
Babaei, Z., Lahijanian, A., and Shojaei, M., 2022. Evaluation of sustainable management of urban transportation with environmental sustainability approach (Case study: district 12 of Tehran metropolis). Journal of Natural Environment, 75(3), 477-486. https://doi.org/10.22059/jne.2022.328651.2295. (In Persian)
Bhatnagar, S., Jain, D., and Sachdeva, K., 2022. Effect of transit-oriented development on air quality in neighbourhoods of Delhi. World Development Sustainability, 1, 100015. https://doi.org/10.1016/j.wds.2022.100015.
Brand, C., Goodman, A., and Ogilvie, D., 2014. Evaluating the impacts of new walking and cycling infrastructure on carbon dioxide emissions from motorized travel: a controlled longitudinal study. Applied Energy, 128, 284–295. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2014.04.072.
Cai, M., Acolin, A., Moudon, A.V., and Shen, Q., 2023. Developing a multi-criteria prioritization tool to catalyze TOD on publicly owned land areas. Cities, 143, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104606.
Carse, A., Goodman, A., Mackett, R.L., Panter, J., and Ogilvie, D., 2013. The factors influencing car use in a cycle-friendly city: the case of Cambridge. Journal of Transport Geography, 28, 67–74. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2012.10.013.
Cavill, N., Davis, A., Cope, A., and Corner, D., 2019. Active Travel and Physical Activity Evidence Review. Sport England.
Fattah, A., and Morshed, S.R., 2021. Assessing the sustainability of transportation system in a developing city through estimating CO2 emissions and bio-capacity for vehicular activities. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 10, 100361. https://doi.org/10.1016/j.trip.2021.100361.
Gallet, M., Massier, T., and Hamacher, T., 2018. Estimation of the energy demand of electric buses based on real-world data for large-scale public transport networks. Applied Energy, 230, 344-356. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2018.08.086.
Goodman, A., Sahlqvist, S., and Ogilvie, D., 2014. New walking and cycling routes and increased physical activity: one-and 2-Year findings from the UK I Connect study. American Journal of Public Health, 104, 38–46. https://doi.org/10.2105/AJPH.2014.302059.
Hallo, J.C., and Manning, R.E., 2009. Transportation and recreation: A case study of visitors driving for pleasure at Acadia National Park. Journal of Transport Geography, 17(6), 491-499. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2008.10.001.
Holmberg, K., and Erdemir, A., 2019. The impact of tribology on energy use and CO2 emission globally and in combustion engine and electric cars. Tribology International, 135, 389-396. https://doi.org/10.1016/j.triboint.2019.03.024.
Hsu, T.P., 2003. Development Concept of Human Oriented Traffic and Greenly Traffic. Urban Traffic, 18(3), 41-52.
Jiao, J., Huang, Y. and Liao, C., and Zhao, D., 2021. Sustainable development path research on urban transportation based on synergistic and cost-effective analysis: A case of Guangzhou. Sustainable Cities and Society, 71, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.scs.2021.102950.
Le Gouais, A., Panter, J.R., Cope, A., Powell, J.E., Bird, E.L., Woodcock, J., Ogilvie, D., and Foley, L., 2021. A natural experimental study of new walking and cycling infrastructure across the United Kingdom: The Connect 2 program. Journal of Transport & Health, 20, 1-23. https://doi.org/10.1016/j.jth.2020.100968.
Litman, T., 2015. Evaluating public transit benefits and costs. Victoria Transport Policy Institute, Canada.
Master plan of Tabriz. 2016. Consulting Engineers of Role of Environment, Ministry of Roads and Urban Development, General Department of Roads and Urban Development of East Azerbaijan Province, approved on 2016/11/14. (In Persian)
Motesaddi Zarandi, S., Nasiri, R., and Ahmadi, M., 2022. Environmental Impact Assessment of Electric Public Transportation System Development in Tehran city. Journal of Research in Environmental Health, 8(30), 193-210. https://doi.org/10.22038/jreh.2022.63008.1474. (In Persian)
Muñoz-Villamizar, A., Santos, J., Montoya-Torres, J.R., and Velázquez-Martínez, J.C., 2020. Measuring environmental performance of urban freight transport systems: A case study. Sustainable Cities and Society, 52, 101844. https://doi.org/10.1016/j.scs.2019.101844.
Ortuzar, J.D.D., and Willumsen, L.G., 2001. Modeling Transport. John Wiley & Sons, Ltd. 3rd Edition.
Parizi, S. M., and Kazeminiya, A., 2015. Evaluation of Human-Oriented Transport in City Hall Transportation Projects Approach to Sustainable Case Study of the Kerman City Hall. Journal of Building Construction and Planning Research, 3(03), 149. https://doi.org/10.4236/jbcpr.2015.33015.
Park, J.Y., Mistur, E., Kim, D., Mo, Y., and Hoefer, R., 2022. Toward human-centric urban infrastructure: Text mining for social media data to identify the public perception of COVID-19 policy in transportation hubs. Sustainable Cities and Society, 76, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.scs.2021.103524.
Rahman, M.H., Ashik, F.R., and Mouli, M.J., 2022. Investigating spatial accessibility to urban facility outcome of transit-oriented development in Dhaka. Transport. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives. 14, 100607. https://doi.org/10.1016/j.trip.2022.100607.
Raza, S.A., Shah, N., and Sharif A., 2019. Time frequency relationship between energy consumption, economic growth and environmental degradation in the United States: Evidence from transportation sector. Energy, 73, 706-720. https://doi.org/10.1016/j.energy.2019.01.077.
Renne, J.L., and Listokin, D., 2021. Transit-oriented development and historic preservation across the United States: A geospatial analysis. Transport. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 10, 100373. https://doi.org/10.1016/j.trip.2021.100373.
Sahlqvist, S., Song, Y., and Ogilvie, D., 2012. Is active travel associated with greater physical activity? The contribution of commuting and non-commuting active travel to total physical activity in adults. Preventive Medicine, 55, 206–211. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2012.06.028.
Shahbazi, M., Fathi, M.R., and Jesri, N., 2021. Evaluation and Prioritization Projects to Urban Transport by Develop Human-Centered Approach based on Fuzzy AHP and Fuzzy TOPSIS. Journal of Geography & Regional Planning, 11(42), 661-677. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22286462.1400.11.2.34.4. (In Persian)
Tabriz Municipality Transportation Network Management and Engineering Organization. 2024. Studies of the comprehensive urban and suburban transportation plan of Tabriz. (In Persian)
Tibbalds, F., (Ed.). 2012. Making people-friendly towns: Improving the public environment in towns and cities. Taylor & Francis.
Warburton, D.E.R., and Bredin, S. S. D., 2017. Health benefits of physical activity: a systematic review of current systematic reviews. Current Opinion in Cardiology. 32, 541–556. https://doi.org/10.1097/HCO.0000000000000437.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 38
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30
توسعه پایدار محیط جغرافیایی
دوره 6، شماره 11
پاییز و زمستان
اسفند 1403
صفحه 173-190
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 38
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30

APA

محمدپور, داود , پناهی, علی و احمدزاده, حسن . (1403). شناسایی مؤلفه‌های پایدارسازی زیست‌محیطی شهرها بر مبنای رویکرد حمل‌ونقل انسان‌محور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز). توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 6(11), 173-190. doi: 10.48308/sdge.2025.238275.1230

MLA

محمدپور, داود , , پناهی, علی , و احمدزاده, حسن . "شناسایی مؤلفه‌های پایدارسازی زیست‌محیطی شهرها بر مبنای رویکرد حمل‌ونقل انسان‌محور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز)", توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 6, 11, 1403, 173-190. doi: 10.48308/sdge.2025.238275.1230

HARVARD

محمدپور, داود, پناهی, علی, احمدزاده, حسن. (1403). 'شناسایی مؤلفه‌های پایدارسازی زیست‌محیطی شهرها بر مبنای رویکرد حمل‌ونقل انسان‌محور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز)', توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 6(11), pp. 173-190. doi: 10.48308/sdge.2025.238275.1230

CHICAGO

داود محمدپور , علی پناهی و حسن احمدزاده, "شناسایی مؤلفه‌های پایدارسازی زیست‌محیطی شهرها بر مبنای رویکرد حمل‌ونقل انسان‌محور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز)," توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 6 11 (1403): 173-190, doi: 10.48308/sdge.2025.238275.1230

VANCOUVER

محمدپور, داود, پناهی, علی, احمدزاده, حسن. شناسایی مؤلفه‌های پایدارسازی زیست‌محیطی شهرها بر مبنای رویکرد حمل‌ونقل انسان‌محور (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز). توسعه پایدار محیط جغرافیایی, 1403; 6(11): 173-190. doi: 10.48308/sdge.2025.238275.1230

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • رتبه علمی نشریه توسعه پایدار محیط جغرافیایی 1401-12-02
 

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب